بازی در خانه: فعالیت هایی برای یادگیری کودک

کودکان قبل از محیط های آموزشی یادگیری را شروع می کنند. بعد از کودکی اولیه، مدرسه تنها مکان برای فعالیت های یادگیری نیست. وقتی فرزند شما در خانه است، شما می توانید از طریق بازی در خانه معلم او باشید. اما لازم نیست یادگیری مشابه یک کلاس درس باشد.

با انجام بازی‌هایی که کودکانتان را به حرکت در می‌آورند و در عین حال فعالیتت های ذهنی مفید را به جریان می اندازند، به یادگیری کودک کمک کنید.

بازی در خانه

گزارش بالینی آکادمی اطفال آمریکا (AAP) در رابطه با عنوان قدرت بازی، توضیح می‌دهد که چگونه و چرا بازی با والدین و همسالان کلید ایجاد ذهن، بدن و پیوندهای اجتماعی شکوفا است. این مفاهیم بیش از پیش در دنیای امروز اهمیت پیدا کرده اند.

تحقیقات نشان داده بازی می‌تواند توانایی‌های کودکان را برای برنامه ‌ریزی، سازماندهی، کنار آمدن با دیگران و تنظیم هیجانات بهبود بخشد. علاوه بر این، بازی به مهارت های زبانی، ریاضی و اجتماعی کمک می کند و حتی به کودکان کمک می کند تا با استرس کنار بیایند.

کودکان خردسال دوست دارند با هم بازی کنند، اما در زندگی مدرن و مخصوصا در برخی شرایط مثل شیوع همه‌گیری، متأسفانه قرارهای بازی با دوستان و بازی با گروه‌های بزرگ ایده‌های امنی نیستند.

جای خالی بازی برای کودکان کوچک که در مورد دنیای اطراف خود و همچنین نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران از طریق بازی یاد می گیرند، می تواند به ویژه چالش برانگیز باشد. کودک از طریق بازی در خانه می تواند همزمان سرگرم شود و هم یاد بگیرد. روانشناسان پژوهش های زیادی انجام دادند تا راه‌های خلاقانه ‌ای برای لذت بردن از لحظات بازی با فرزندتان و گسترش دنیای او را ارائه دهند.

بازی در زندگی مدرن

علیرغم مزایای فراوان، آمارها نشان می دهد که مدت زمانی که کودکان برای بازی در اختیار دارند طی دهه ها در حال کاهش بوده است.
برنامه‌های خانواده و مدرسه با ساختار محکم، کار بیشتر والدین در خارج از خانه، مکان‌های امن کمتر برای بازی، و افزایش استفاده از رسانه و زمان تماشای شبکه های اجتماعی از جمله دلایل موجود هستند.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که یک کودک پیش دبستانی به طور متوسط 4.5 ساعت از روز خود صرف تلویزیون یا شیکه های اجتماعی می کند.

برای کمک به حفظ نقش کلیدی بازی دوران کودکی، یک روانشناس ممکن است بعد از ملاقات با کودک بازی کردن در خانه یا حتی بازی درمانی در محیط های روانشناسی را توصیه کند.

دریافت نوبت از

چرا بازی مهم است؟

بازی بهزیستی شناختی، جسمی، اجتماعی و عاطفی کودکان و نوجوانان را بهبود می بخشد.

کودکان از طریق بازی با جهان و خود آشنا می شوند.

آنها همچنین مهارت های مورد نیاز برای زندگی، کار و روابط را یاد می گیرند مانند:

بازی باعث ایجاد تخیل و خلاقیت می شود

در طی بازی در خانه، بچه ها تخیل خود را گسترش می دهند. آنها بازی های ساختگی را انجام می دهند یا در جهان های بازنمایی شده قدرت تجسم خود را تقویت می کنند.

در بازی کودکان راه حل های مختلفی را ارائه می کنند و در عین حال اعتماد به نفس خود را افزایش می دهند. آنها قوانین خود را می سازند و یاد می گیرند که چگونه آن قوانین را در صورت نیاز تغییر یا تطبیق دهند. اینها مهارت های مفیدی برای هدایت زندگی و توسعه روابط با دیگران در آینده هستند.

بازی نمادین توانایی تصور یک شی به نوعی دیگر است. به عنوان مثال، یک چوب، یک سطل و مخروط کاج می توانند تبدیل به یک قاشق غذاخوری، یک قابلمه و خوراکی خوشمزه شوند. بازی نمادین بخش مهمی از رشد سالم کودک و یادگیری او است. مهارت هایی را ایجاد می کند که کودکان برای یادگیری حل مسئله به آن نیاز دارند. همچنین خلاقیت را بهبود می بخشد، که به موفقیت در طول زندگی فرد کمک می کند.

بازی به تقویت پیوند بین شما و فرزندتان کمک می کند

اشتراک لحظات شاد حاصل از سرگرمی و یادگیری به نزدیک شدن کودکان و مراقبان آنها کمک می کند. به عنوان اولین همبازی فرزند کوچکتان، این توانایی را دارید که فرصت هایی برای یادگیری و ارتباط درست در خانه فراهم کنید. وقتی با هم بازی می کنید، دنیا را از دید فرزندتان می بینید.

با ارائه محبت و توجه به فرزندتان، پایه و اساس رشد مهارت‌های عاطفی و اجتماعی را می‌سازید که از سلامت روان و رفاه آینده او محافظت می‌کند.

بازی به کاهش سطح استرس کمک می کند

بازی کردن، رقصیدن و آواز خواندن راه های بسیار خوبی برای از بین بردن استرس هم برای فرزندتان و هم برای شما هستند. وقتی از لحظات سرگرم کننده لذت می برید و با هم می خندید، باعث ایجاد احساس خوب و درنتیجه کاهس استرس می شود.

حتی دوره‌های کوتاه بازی با هم می ‌تواند به عنوان یادآوری قدرتمندی برای بزرگسالان از توانایی آنها در حمایت از یکدیگر باشد و به آنها فرصتی می‌دهد که عوامل استرس زا را مدتی کنار بگذارند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که بازی حتی از کودکان در برابر تأثیرات منفی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس محافظت می کند. حضور طولانی در موقعیت های استرس زا می تواند بر سلامت جسمی و روانی کودک تأثیر بگذارد. بازی و روابط مثبت و حمایتی با بزرگسالان می تواند به از بین بردن این اثرات منفی کمک کند.

بازی به کودکان کمک می کند تا احساسات دشوار را پردازش کنند

هنگامی که کودکان با مسائل عاطفی پیچیده سروکار دارند، اغلب در بازی آنها ظاهر می شود. دادن فضای بازی به کودکان به آنها این امکان را می دهد تا با احساساتی مانند درد، ترس یا از دست دادن کار کنند و در عین حال بتوانند مانند یک کودک رفتار کنند.

بازی فرصتی به آن‌ها می ‌دهد تا چیزهایی را بیان کنند که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز کلماتی برای توضیح کامل آنها ندارند. با بازآفرینی مکرر وقایع دردناک از طریق بازی تخیلی، کودکان سعی می کنند تأثیر آنچه را که اتفاق افتاده است را کاهش دهند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما شاهد دعوای دو بزرگسال بوده است، ممکن است این درگیری را با عروسک های خود بازسازی کند.

بازی به ایجاد اعتماد به نفس کمک می کند

حل مسائل و ارائه راه حل های خلاقانه در طول بازی یا در حین کار بر روی یک پازل به کودکان احساس موفقیت و شایستگی می دهد.

وقتی برای بازی با فرزندتان وقت می گذارید، کودک شما یاد می گیرد که برای او ارزش قائل هستید و بودن در کنار او سرگرم کننده است.

مهم است که در طول زمان بازی در خانه تمام توجه خود را به کودک معطوف کنید و روی بازی ای که با هم انجام می دهید وقت بگذارید. به اشتراک گذاشتن این تجربه با هم به فرزندتان اجازه می دهد تا بداند که دوست داشتنی و مهم است – پس لبخند بزنید، حضور کامل داشته باشید و از هر لحظه لذت ببرید.

بازی یادگیری زبان را بهبود می بخشد

بچه ها از بدو تولد، مهارت های زبانی و سوادآموزی را از طریق بازی و تعامل ایجاد می کنند.

از طریق بازی، بچه ها در مورد ارتباطات یاد می گیرند. آنها به تمرین و تقلید مکالمه می پردازند، حتی اگر نتوانند صحبت کنند. به اشتراک گذاشتن داستان‌ها در کتاب‌ها، به صورت شفاهی یا ساختگی، به آنها کمک می‌کند تا بفهمند که چه کسی هستند و نقششان در جامعه چه خواهد بود. داستان ها همچنین نحوه عملکرد زبان و ساختار روایت ها را آموزش می دهند. در صورت نیاز به ملاقات یک روانشناس در تهران از اطلاعات تماس انتهای همین صفحه برای رزرو نوبت با دکتر رامین علوی استفاده فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.