افراد خلاق چگونه فکر میکنند

ذهن خلاق دقیقا چیست؟ بسیاری از ما تصور می کنیم که خلاقیت چیزی است که در کودکی داشتیم اما آن را از دست دادیم. یا چیزی است که به افراد خاص اختصاص داده شده است که فقط از دور می توانیم آن را تحسین کنیم.

یک ذهن خلاق

اما علم روانشناسی و روانشناس نشان داده اند که از بسیاری جهات، همه ما برای خلق آمادگی داریم. نکته کلیدی این است که خلاقیت چند وجهی است – در سطح مغز، شخصیت و فرآیند – و می تواند به روش های مختلف نشان داده شود. از تجربه عمیقا شخصی از کشف یک ایده یا تجربه جدید تا بیان خودمان از طریق کلمات، عکس‌ها، مد، و دیگر خلاقیت‌های روزمره.

داشتن ذهن خلاق به ما این امکان را می دهد که کارهای جدید و هیجان انگیز انجام دهیم و خودمان را به گونه ای درگیر کنیم که ما را یک قدم به رسیدن به پتانسیل کامل خود نزدیکتر کند. آیا برخی از افراد خلاق به دنیا می آیند یا این مهارتی است که شما می توانید آن را بسیار شبیه به یک مهارت توسعه دهید؟

از بین تمام فعالیت‌های انسانی، خلاقیت بیش از همه به ارائه رضایتی که همه ما امیدواریم در زندگی خود به دست آوریم، نزدیک است. افراد خلاق دارای چندین ویژگی هستند که به شیوه ای پیچیده با یکدیگر تعامل دارند و بر خلاقیت کلی فرد تأثیر می گذارند. آشنایی با این شیوه های خلاقانه در زندگی روزمره ممکن است به شما کمک کند استعداد خلاقیت خود را افزایش دهید.

1. یک ذهن خلاق پر انرژی و متمرکز است

افراد خلاق تمایل به داشتن انرژی زیادی جسمی و هم ذهنی دارند. آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها روی یک کار واحد که توجهشان را به خود جلب می‌کند، صرف کنند. اما این طور به نظر می‌رسد که همیشه مشتاق هستند.

داشتن ذهن خلاق به این معنی نیست که همیشه درگیر یک کار خلاقانه یا هنری متمرکز باشید. افراد خلاق کنجکاو هستند و زمان زیادی را در استراحت می گذرانند، بی سر و صدا در مورد موضوعاتی که مورد علاقه آنها است فکر می کنند و به ذهن خود اجازه می دهند که نشخوار نکند.

2. یک ذهن خلاق باهوش اما احتمالات را نیز در نظر می گیرند

افراد خلاق تمایل به باهوش بودن دارند، اما تحقیقات نشان داده است که داشتن ضریب هوشی بسیار بالا لزوماً با سطوح بالاتری از دستاوردهای خلاق مرتبط نیست. بلکه ویژگی‌های شخصیتی نیز مهم هستند.

در مطالعه لوئیس ترمن بر روی کودکان تیزهوش، نشان داده شد که کودکان با ضریب هوشی بالا به طور کلی عملکرد بهتری در زندگی دارند، اما آنهایی که ضریب هوشی بسیار بالایی دارند، لزوماً نابغه های خلاق نیستند. تعداد بسیار کمی از کسانی که در این مطالعه شرکت داشتند، سطوح بالایی از موفقیت را در مراحل بعدی زندگی نشان دادند.

مطالعات نشان می دهد که یک نقطه برش در حدود 120.1 برای هوش متوسط وجود دارد. داشتن هوش در این محدوده ​​ممکن است به خلاقیت کمک کند، اما داشتن IQ بالای 120 لزوما منجر به خلاقیت بیشتر نمی شود.

ایجاد تعادل بین خلاقیت و دانش عملی به این معناست که بدانیم کدام ایده ها را باید دنبال کرد و کدام را رها کرد. مجموعه ای از مهارت ها جنبه مهمی از یک فرد خلاق بودن است. افراد خلاق باید قادر باشند به چیزها به شیوه های تازه و حتی ساده نگاه کنند تا بتوانند حس شگفتی و کنجکاوی خود را حفظ کنند.

3. سرزنده ولی منظم

نگرش سرزنده یکی از ویژگی های خلاقیت است. اما این سبک هیجانی با یک ویژگی متناقض نیز دیگر همراه می شود: پشتکار.

هنگام کار بر روی یک پروژه، افراد خلاق تمایل به نشان دادن عزم و اراده دارند. آنها ممکن است ساعت ها روی چیزی کار کنند، اغلب تا دیروقت بیدار می مانند تا زمانی که از کار خود راضی شوند.

یک فرد خلاق ممکن است بی‌خیال به نظر برسند، با این حال می‌تواند به شدت سخت‌کوش و به دنبال اشتیاق خود باشند.

4. یک ذهن خلاق واقع بینانه یا خیال پرداز؟

در پاسخ به این سئوال که افراد خلاق چگونه فکر می کند باید گفت که افراد خلاق دوست دارند رویاپردازی کنند و امکانات و شگفتی های جهان را تصور کنند. آنها می توانند خود را در تخیل غوطه ور کنند. با این حال به اندازه کافی رویاهای خود را به واقعیت تبدیل می کنند. آنها اغلب به عنوان رویاپرداز توصیف نمی شوند. اما این بدان معنا است که آنها با سرهای خود در ابرها زندگی نمی کنند.

افراد خلاق، از دانشمندان گرفته تا هنرمندان می توانند راه حل های خلاقانه ای برای مسائل دنیای واقعی ارائه دهند. در حالی که دیگران ممکن است ایده های خود را به عنوان یک خیال پردازی صرف یا بی ربط ببینند، افرادی که ذهن خلاق دارند راه های عملی برای تبدیل ایده های خود به واقعیت پیدا می کنند.

5. مغرور نه اما مطمئن

افراد بسیار خلاق تمایل دارند به موفقیت ها و دستاوردهای خود افتخار کنند. اما آنها از جایگاه خود نیز آگاه هستند. ممکن است برای افرادی که در زمینه کاری آنها نوآوری های قبلی داشته اند، احترام زیادی قائل باشند. آنها می توانند ببینند که کارشان اغلب در مقایسه با دیگران قابل توجه است، اما این چیزی نیست که روی آن تمرکز کنند.

افراد خلاق اغلب آنقدر روی ایده یا نظریه بعدی خود متمرکز هستند و روی دستاوردهای گذشته خود متمرکز نمی شوند.

6. ویژگی های مردانه و زنانه

افراد خلاق حداقل تا حدی در برابر کلیشه ها و نقش های جنسیتی سفت و سخت که جامعه اغلب سعی در اعمال آنها دارد مقاومت می کنند. او پیشنهاد می‌کند که دختران و زنان خلاق نسبت به سایر دختران و زنان غالب‌تر هستند، در حالی که پسران و مردان خلاق نسبت به سایر مردان کمتر خشم و حساسیت کمتری دارند.

افراد خلاق تمایل دارند هر دو صفات مردانه و زنانه خود را پرورش دهند. این بدان معنی است که آنها می توانند به طور همزمان حساس و پرورش دهنده و همچنین قاطع و مسلط باشند.

7. محافظه کار یا بی پروا

افراد خلاق بنا به تعریف برخی روانشناسان «خارج از چارچوب» هستند و ما اغلب آنها را کمی ناسازگار و تا حدودی سرکش می‌دانیم. دکتر علوی نژاد معتقد است که بدون داشتن هنجارها و سنت های فرهنگی درونی شده، غیرممکن است که واقعاً خلاق بود.

او پیشنهاد می کند که خلاقیت مستلزم قانون مند بودن و همچنین سنت شکن بودن است. این بدان معناست که بتوانیم گذشته را به عنوان منبعی از دانش قدر بدانیم و حتی آن را در آغوش بگیریم، در حالی که همچنان به دنبال راه های بهبود یافته برای ایجاد مسیرهای جدید باشیم. افراد خلاق می توانند از بسیاری جهات محافظه کار باشند، اما می دانند که نوآوری گاهی به معنای ریسک کردن است.

افراد خلاق چه ویژگی هایی دارند

از بین تمام فعالیت‌های انسانی، خلاقیت به رضایتی نزدیک ‌تر است که همه ما امیدواریم در زندگی خود به دست آوریم.

خلاقیت منبع اصلی معنا در زندگی ما است. بیشتر چیزهایی که جالب، مهم و انسانی هستند، حاصل خلاقیت هستند. آنچه ما را از میمون‌ها متمایز می‌کند – زبان، ارزش‌ها، بیان هنری، درک علمی و فناوری – نتیجه نبوغ فردی است که از طریق یادگیری شناخته شده، پاداش داده شده و منتقل شده است.

وقتی خلاق هستیم، احساس می‌کنیم که کامل‌تر زندگی می‌کنیم. هیجان هنرمند در سه پایه یا دانشمند در آزمایشگاه به تحقق ایده آلی نزدیک می شود که همه ما امیدواریم از زندگی به دست آوریم، ولی به ندرت آن را انجام می دهیم. خلاقیت نتیجه ای به جا می گذارد که به غنا و پیچیدگی آینده می افزاید.

شخصیت افراد خلاق

در طول سال ها، دانشمندان تلاش کرده اند تا شخصیت افراد خلاق را به تصویر بکشند. اما قرار دادن آنها در زیر میکروسکوپ آسان نبوده است. دکتر رامین علوی نژاد با افراد خلاق در زمینه های مختلف مصاحبه کرده است. او خاطرنشان می کند، افراد خلاق گرایش های فکری را نشان می دهند که در برخی مواقع مبتنی بر انعطاف پذیری ذهنی می باشد.

روانشناسان با گرد هم آوردن بسیاری از موضوعات تحقیقاتی در طول سال‌ها، سه «عوامل فوق‌العاده» شخصیت که خلاقیت را پیش‌بینی می‌کنند شناسایی کردند: انعطاف‌پذیری، واگرایی و همگرایی. گرچه این عوامل متاثر از شخصیت هستند اما شخصیت در یک خانواده شکل می گیرد. در نتیجه یک روانشناس یا مشاور خانواده تعامل این عوامل را مسبب شکل گیری خلاقیت می داند.

انعطاف پذیری یک ذهن خلاق

انعطاف پذیری متشکل از ویژگی های شخصیتی باز بودن به تجربه، برون گرایی، انرژی بالا و الهام است. عامل اصلی در اینجا، انگیزه زیاد برای اکتشاف است. افراد خلاق در این عامل شخصیتی نمره بالایی می گیرند.

واگرایی

واگرایی شامل عدم انطباق، تکانشگری، توافق کم و وظیفه شناسی پایین است. افرادی که دارای واگرایی بالا هستند ممکن است تند به نظر برسند، اما آنها اغلب فقط متفکرانی بسیار مستقل هستند. این به مفهوم «عصبیت» هانس آیزنک نزدیک است. آیزنک در طول زندگی خود استدلال می کرد که این ویژگی های ناسازگار نقش مهمی در دست آوردهای خلاقانه دارند.

در نهایت، همگرایی شامل وظیفه شناسی، دقت، پشتکار و حس انتقادی بالا است. اگرچه این ویژگی ها معمولاً در بحث خلاقیت گنجانده نمی شوند، اما در فرآیند خلاقیت نقش مهمی دارند.

محققان دریافتند که همگرایی به شدت با پلاستیسیته مرتبط است. به عبارت دیگر، کسانی که پذیرای تجربیات جدید، الهام‌بخش، پرانرژی و اکتشافی بودند، سطح بالایی از پشتکار و دقت دارند. عامل مشترک در اینجا به احتمال زیاد انرژی بالا است.

با این وجود، این سه عامل در افراد معمولی حداقل تا حدی متمایز هستند. برای مثال، کسانی که گشودگی بالایی نسبت به تجربه و الهام داشتند، لزوماً عصیانگر، انتقادی و با انگیزه بالا برای رسیدن به هدف نبودند. ممکن است بعد از مطالعه این مقاله نیاز به صحبت با روانشناس پیدا کرده باشید. اگر ساکن شهر تهران هستید می توانید با اطلاعات تماس پائین همین صفحه از یک دکتر روانشناس در تهران نوبت دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.