چرا به روانشناس مراجعه کنیم

مراجعه به روانشناس بسیار بیشتر از یک گفتگو ساده می باشد. چند دلیل بسیار خوب برای مراجعه به روانشناس وجود دارد که در ادامه مطالعه می فرمائید. بعد از مطالعه این مقاله اگر نیاز به ویزیت روانشناس داشنید از صفحه اصلی سایت برای رزرو نوبت استفاده فرمائید.

مراجعه به روانشناس

افسردگی به تنهایی یکی از بازیگران اصلی در جهان بیماری ها است. اما مهمترین دلیل جدا شدن افراد از زندگی به حساب می آید و سالانه ملیون ها انسان فرصت زندگی کردن را به خاطر آن از دست می دهند. نیاز به درمان نباید به عنوان ضعف یا شرم تلقی شود.

واقعیت این است که رواندرمانی ابزاری فوق العاده مفید است. روانشناس به طیف وسیعی از موضوعات از قبیل اضطراب و افسردگی تا روابط آسیب دیده کمک می کند. تحقیقات نشان داده که رواندرمانی به افراد در مدیریت مشکلات سلامت روانی بسیار موثر است. بخی از محققین بر این باورند که حتی در صورت نداشتن اختلال جدی مراجعه به روانشناس می تواند بسیار مفید باشد.

افراد موفق نه تنها از درمان ترس ندارند بلکه از آن استقبال می کنند. روان درمانی ابزاری است که موفقیت ایجاد می کند. افراد باهوش بیشتر از روانشناس استفاده می کنند. اما اکثر افراد باید حداقل در دوره ای از زندگی خود آن را امتحان کنند. در ادامه دلائل مراجعه به روانشناس را مطالعه کنید.

روانشناس صرفا برای افراد “دیوانه” نیست

برای بهره مندی از درمان، نیازی به تجربه اتفاقات آسیب زا نیست. برای اینکه بتوانید نتایج مثبت گفتگو با کسی را احساس کنید نیازی نیست که به یک بیماری روانی مبتلا باشید.

باورهای غلط زیادی در مورد رواندرمانی وجود دارد. مردم ترجیح می دهند که حتی مراجعه به روانشناس را مخفی نگه دارند. آنها ممکن است مشکلات حاد را موقتی فرض کنند و با امید به بهبودی بر اساس گذر زمان برای درمان اقدام نکنند.

هیچ کدام از ما کامل نیستیم. همیشه چیزی وجود دارد که می توانیم در مورد آن گشوده باشیم و آن را به اشتراک بگذاریم تا در زندگی خود احساس آرامش بیشتری داشته باشیم.

اثرات رواندرمانی در طولانی مدت ادامه خواهد یافت

یک مزیت بزرگ رواندرمانی این است که اثرات آن طولانی خواهد بود. این به این دلیل است که ابزارهایی به شما برای کنار آمدن با مشکلات آینده داده می شود. درمان در طول سال ها تداوم میابد. دستاوردهای مثبت با گذشت زمان و بعد از قطع درمان نیز ادامه پیدا کرده و رشد می کنند. بنابراین مهم است که به روانشناسی در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید. برای مثال اگر ساکن شمال تهران هستید، بهتر است به روانشناس خوب شمال تهران مراجعه کنید.

کل فرآیند گفتگو با درمانگر درونی می شود تا فرایند درمان واقعی هیچ وقت متوقف نشود. گرچه ممکن است دارو برای برخی از افراد ضروری باشد، اما پس از قطع آن خطر عود وجود دارد. در رواندرمانی است که ریشه مشکلات آشکار و حل می شود. اما گاهی و در موارد شدید مصرف دارو نیز توصیه می شود.

صحبت با یک غریبه متخصص آسانتر از شخصی است که او می شناسید

اگرچه ممکن است فکر کنید صحبت با بهترین دوست، مادر یا خواهر شما کافی است، اما در واقع اینطور نیست. این افراد شما را می شناسند، بنابراین صحبت با آنها آسان نیست. تشخیص یک عادت نامنظم و ناسالم در زندگی شما به یک دکتر روانشناس خوب نیاز دارد. دکتر روانشناس خوب در تهران یا سایر شهرها می داند که در مقایسه با شخصی که منفعلانه گوش می دهد چطور باید عمیقتر کاوش کنند و به نتایج متفاوتی برسند.

ممکن است دوستان با شما در زمان مشکلات عاطفی همدردی کنند. در حالی که شما نیاز داشته باشید این موضوع را از زاویه جدید و کمک کننده ای ببینید.

احساسات سرکوب شده بعداً شما را آزار خواهند داد

جدی ترین اشکال صحبت نکردن در مورد مشکلات ممکن است این باشد که احساسات و آسیب های بیان نشده بعداً انباشته شده و در قالب علائم آشکار شوند. بسیاری از مردم از صحبت کردن در مورد احساسات خود اجتناب می کنند. اما سرکوب یا تضعیف احساسات باعث از بین رفتن آنها نمی شود. حتی برای مشکلات متوسط و خفیف، عدم تحلیل کامل حوادث و احساسات اغلب الگوهای فکری منفی ایجاد می کنند. این افکار نیز می تواند به جنله های مختلف زندگی شما از قبیل روابط شما با همسر، والدین، بچه ها و همکاران آسیب برساند.

مراجعه به روانشناس شما را از منطقه امن خود خارج می کند

رفتن به درمان می تواند تجربه ای تازه باشد. همیشه یک داستان از مراجعه به روانشناس وجود دارد. شما از روایت ها و تجربیات دیگران می توانید استفاده کنید. تجربیات تازه می توانند به خودی خود هراس برانگیز باشند. اما شما تعجب خواهید کرد که چگونه صحبت کردن با یک روانشناس می تواند استرس و اضطراب شما را از بین ببرد.

مراجعه به روانشناس

شما با مراجعه به روانشناس سرانجام احساس درک شدن پیدا می کنید. رواندرمانی به شما اجازه می دهد بدون احساس قضاوت شدن صحبت کنید. احساس می کنید کسی بالاخره شما را می شنود و مشکلات شما را برطرف می کند. در این شرایط از دایره امن خود پا فراتر خواهید گذاشت.

آیا من باید به روانشناس مراجعه کنم؟

ممکن است قبل از تصمیم گیری برای برای مراجعه به روانشناس به کمی تأمل نیاز داشته باشید. ممکن است بخواهید صبر کنید و ببینید آیا زمان، تغییر سبک زندگی یا حمایت دوستان و خانواده هرچه را که با آن دست و پنجه نرم می کنید بهبود می بخشد. برای دریافت نوبت از مشاوره خانواده از طریق همین سایت اقدام فرمائید.

همچنین مهم است بدانیم چه موقع باید به روانشناس مراجعه کنیم.

انجمن روانشناسی آمریكا پیشنهاد می كند در مواردی كه مشكلی باعث پریشانی و تداخل در بخشی از زندگی شود، نیاز به کمک را به ویژه در موارد زیر جدی بگیرید:

  • فکر کردن درباره کنار آمدن با یک مشکل که روزانه بیشتر از یک ساعت طول بکشد.
  • مشکل باعث خجالت شما می شود و سعی می کنید آن را از دیگران مخفی کنید.
  • مشکل باعث شده کیفیت زندگی شما کاهش یابد.
  • این مشکل بر روی عملکر شما در مدرسه، محل کار یا روابط تأثیر منفی گذاشته است.
  • شما برای کنار آمدن با مشکل تغییرات یا عادت هایی در زندگی خود ایجاد کرده اید.
  • در صورت تجربه احساسات زیر در صورتی که در زندگی شما تداخل ایجاد کرده اند، مراجعه به روانشناس را ضروری می سازد.

اشباع شدن

 ممکن است احساس کنید کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. یا مسائل زیادی برای کنار آمدن با آنها وجود دارد. ممکن است احساس کنید نمی توانید استراحت کنید یا حتی نفس بکشید. استرس بیش از حد می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت روان شود. در این شرایط درمان استرس می تواند ضرورت یابد.

خستگی

این علامت جسمی غالباً از مشکلات روانی ناشی می شود یا اینکه پیامد آنها است. خستگی می تواند نشان دهنده افسردگی باشد. خستگی می تواند باعث شود شما بیش از حد معمول بخوابید یا صبح برای بلند شدن از تخت مشکل داشته باشید.

خشم، عصبانیت یا کینه نامتناسب

همه افرا گاهی احساس خشم می کنند. با این وجود حتی عصبانیت مختصر نیز ضرورتی نمی تواند داشته باشد. زمانی که احساس خشم شما مزمن شود یا احتمال آآسیب به خود یا دیگران مطرح باشد در خواست کمک و مراجعه به روانشناس مفید خواهد بود.

مراجعه به روانشناس

اضطراب

استرس هر از گاهی درباره مسائل روزمره طبیعی است. اما وقتی اضطراب، قسمت قابل توجهی از زمان شما را به خود اختصاص دهد یا علائم جسمی ایجاد می کند، روانشناس می تواند به شما  در درمان اضطراب کمک کند تا با آن کنار بیایید.

بی علاقگی

از دست دادن علاقه به فعالیت های معمول، دنیای اطراف یا زندگی به طور کلی، می تواند بیانگر مشکلات سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب باشد.

ناامیدی

از دست دادن امید یا انگیزه، یا وضعیتی از قبیل اینکه انگار آینده ای انگیزه ای برای شما ایجاد نمی کند، می تواند تجربه لذت را در شما با مانع مواجه کند. احساس ناامیدی گاه به گاه به ویژه پس از یک دوره بحران، غیر معمول نیست. اما وقتی مزمن شود، می تواند به محرکی برای افکار خودکشی تبدیل شود.

کناره گیری اجتماعی

بسیاری از افراد وقتی زمانی را به تنهایی خود اختصاص می دهند احساس بهتری پیدا می کنند. افراد درونگرا حتی ممکن است بیش از دیگران به تنهایی نیاز داشته باشند. اما اگر در کنار دیگران احساس تنهایی می کنید یا از بودن با دیگران هراس دارید، روانشناس می تواند به شما کمک کند تا این احساسات را درک کرده و آنها را حل کنید.

دکتر علوی نژاد روانشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.