دروغ در زندگی زناشویی

دروغ در زندگی زناشویی گاهی اوقات غیر قابل جبران است. چراکه اعتماد شکننده است. رازها و دروغ ها اعتماد را به خطر می اندازند و می توانند به شما و روابط شما آسیب بزنند.

همه ما “دروغ های سفید” می گوییم. ما می گوییم: «من خوبم»، وقتی شاید خوب نباشیم نیستیم. یا از هدایای ناخواسته تعریف می کنیم. اما در یک رابطه صمیمانه، صداقت عاطفی شامل این است که به شریک زندگی خود اجازه دهیم بفهمد ما کیستیم. صداقت چیزی فراتر از دروغ نگفتن است. فریب شامل اظهارات مبهم، گفتن نصفه و نیمه حقیقت، دستکاری اطلاعات از طریق تاکید افراطی، اغراق، یا کوچک سازی، و پنهان کردن احساسات یا اطلاعاتی است که دانستن آنها مهم است. چراکه آنها بر رابطه تأثیر می گذارند.

اما دروغ در زندگی زناشویی شخص را از داشتن این اطلاعات محروم می کند. اگرچه ممکن است خود را صادق بدانیم، تعداد کمی از ما تمام افکار و احساسات منفی خود را در مورد افرادی که به آنها نزدیک هستیم آشکار می کنیم. آسیب پذیر بودن و واقعی بودن نیاز به شجاعت دارد.

دروغ در زندگی زناشویی
چرا افراد در روابط دروغ می گویند

مردم به دلایل اساسی بسیاری دروغ گفتن را انتخاب می کنند. اینها می توانند از نیت خوب تا تلاش عمدی برای ایجاد درد متغیر باشند. دلایل دروغگویی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تلاش برای محافظت از احساسات دیگران

اجتناب از تعارض، خجالت، یا مواجهه با عواقب رفتارشان

ترس از طرد شدن یا از دست دادن همسرشان

پنهان کاری رفتاری که انجام داده اند

تلاش برای حفظ کنترل یک موقعیت

خوب جلوه دادن خود. یا موفق‌تر، خاص‌تر یا با استعدادتر از آن چیزی که هستند.

به تعویق انداختن نیاز به ایجاد تغییرات برای سبک زندگی.

در حالی که افراد ممکن است به عنوان راهی برای محافظت از احساسات شریک زندگی خود یا جلوگیری از درگیری دروغ بگویند، این دروغ ها و سایر فریب ها با کاهش اعتماد و صمیمیت باعث ایجاد مشکل در رابطه می شوند.

نشانه های دروغگویی

در حالی که دانستن برخی از نشانه های معمول دروغ گفتن می تواند مفید باشد، درک نادرست چنین رفتارهایی نیز امکان پذیر است. در واقع، یک پژوهش اخیر نشان داد که افراد تنها در 54 درصد مواقع در یک محیط آزمایشگاهی قادر به تشخیص دقیق دروغگویی هستند. بنابراین اگر فکر می‌کنید کسی دروغ می‌گوید، فقط 50/50 شانس دارید که درست بگویید.

از آنجایی که تشخیص دروغ همیشه آسان یا ساده نیست، برای تشخیص آن روی این نشانه ها حساب نکنید. فقط به این دلیل که شخصی برخی از رفتارهای زیر را نشان می دهد، لزوماً به این معنی نیست که دروغ می گوید. در صورت لزوم می توانید از مشاوره خانواده نیز کمک بگیرید.

برخی نشانه های احتمالی

اجتناب از تماس چشمی، نگاه کردن چشم ها به سمت راست، خیره شدن به کنار شما، یا دور شدن از شما در حین صحبت کردن.

مردد بودن

مبهم بودن، ارائه جزئیات کم

زبان بدن و حالات صورت با آنچه گفته می شود مطابقت ندارد، مانند “نه” گفتن، اما تکان دادن سر به بالا و پایین.

انکار مستمر انتقادها

حالت دفاعی بدن

رفتارهای متفاوت و غیر معمول

ناهماهنگی در آنچه ابراز می شود.

نداشتن ضمایر زیاد هنگام صحبت

قرار دادن یک مانع مانند میز یا صندلی در مقابل خود.

ارائه اطلاعات و جزئیات بیشتر از آنچه لازم است یا خواسته شده است.

توقف مکالمه با استفاده مکرر از مکث ها و کامنت هایی مانند “اوم” یا “می دانید”.

حرکات غیر طبیعی یا محدود بازو و دست

آرامشی غیر معمول ناخوشایند.

نوسانات غیرمعمول صدا و انتخاب کلمه یا ساختار جمله نامناسب.

پاسخ‌های طفره ‌آمیز هنگام مکالمه

ممکن است عصبی بودن، حواس پرتی یا عدم ارتباط چشمی را با دروغگویی اشتباه بگیرید. این ممکن است منجر به اشتباه تفسیر یا برچسب زدن نادرست به رفتارهای همسرتان شود. تشخیص سرنخ های غیرکلامی دروغ گفتن دشوار است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

هزینه دروغ در زندگی زناشویی

بیشتر افرادی که دروغ می گویند نگران خطرات صادق بودن هستند، اما به خطرات نادرستی فکر می کنند. برخی از راه هایی که دروغ و پنهان کاری باعث آسیب می شود عبارتند از:

1. آنها صمیمیت واقعی با یک شریک زندگی را مسدود می کنند.

صمیمیت مبتنی بر اعتماد و اصالت است. این اعتماد و اصالت امکان آسیب پذیری را نه تنها از نظر فیزیکی، بلکه از نظر احساسی ایجاد می کند.

2. احساس گناه یا ناراحتی

دارنده راز در لحظات عاطفی با فرد فریب خورده، احساس گناه یا ناراحتی می کند. درنتیجه ممکن است از نزدیکی و موضوعات عاطقی اجتناب می شود. اجتناب ممکن است حتی آگاهانه نباشد. می تواند شامل مواردی مانند مشغول شدن به کار، دوستان، سرگرمی ها یا رفتار اعتیادآور سایر فعالیت ها باشد. این موارد فرصت کمی برای گفتگوهای خصوصی باقی می گذارد. فریبکار حتی ممکن است از هر فرصتی برای ایجاد فاصله ایجاد کند.

3. اضطراب

صداقت به عنوان یک هنجار اخلاقی ارزش گذاری می شود. اگرچه برخی ویژگی ها ممکن است در بین فرهنگ ها متفاوت باشد. اما وقتی با پنهان کردن حقیقت هنجارهای اخلاقی یا فرهنگی را زیر پا می گذارید، اضطراب را تجربه می کنید. علیرغم بهترین تلاش برای پنهان کاری، واکنش فیزیولوژیکی شما مبنایی برای آشکارسازهای دروغ است.

4. آسیب به خودپنداره

 این نقض ارزش ها نه تنها منجر به احساس گناه و اضطراب می شود. همچنین بر خودپنداره شما تأثیر می گذارد. در یک دوره طولانی، فریب می تواند عزت نفس را از بین ببرد. احساس گناه معمولی که با صداقت قابل جبران است، بعد از مدتی به شرم تبدیل می شود و حس بنیادی عزت و شایستگی شما را تضعیف می کند. در نتیجه شکاف بین خودی که به دیگران نشان می دهیم و احساسی که در درون خود داریم بیشتر می شود.

5. کاهش شفقت و همدلی

دروغ گفتن تشخیص احساسات دیگران را دشوارتر می کند. این نیز به نوبه خود می تواند شفقت و همدلی شما را نسبت به آن شخص کاهش دهد.

6. دروغ و فریب بیشتر

یکی از مطالعات اخیر نشان داد که ذهن می تواند خود را با عدم صداقت سازگار کند. به عبارت دیگر، هر چه کسی بیشتر دروغ بگوید، مغزش بیشتر به دروغ گفتن عادت می کند.

نحوه برخورد با دروغ در زندگی زناشویی

اگر مشکوک هستید که همسرتان ناصادق است، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید با آرامش نسبت به همسرتان و خودتان انجام دهید.

به غریزه خود تکیه کنید. مهم است که به عریزه خود اعتماد کنید. واکنش غریزی شما ممکن است دقیق‌تر از تلاش برای شناسایی رفتارهای کلیشه‌ای مانند بی قراری و عدم تماس چشمی باشد که اغلب با دروغگویی همراه است،.

برای صداقت انتظارات سالمی داشته باشید. به عنوان مثال، انتظار اینکه همسرتان در هر دقیقه از روز دقیقاً به شما بگوید کجا هستند و چه می‌کنند، درخواستی غیرمنطقی است. این انتظارات ممکن است دروغگویی را تداوم بخشد.

قبل از پاسخ دادن به آنچه همسرتان به شما می گوید، مکث کنید و فکر کنید. هنگامی که شریک زندگی شما چیزی را که فکر می کنید دروغ است بیان می کند، قبل از پاسخ دادن، لحظه ای کوتاه درنگ کنید. این به شما یک لحظه فرصت می دهد تا هر یک از الگوهای دروغگویی همسرتان را پردازش کنید و شما را از پاسخ تکانشی باز می دارد.

آیا باید با همسر دروغگو مقابله کرد؟

برخی از بهترین روانشناسان تهران بر این باورند که هر چه زودتر همه کارت ها روی میز قرار گیرند و هر چه زودتر صداقت بار دیگر در یک شراکت زنده شود، بهتر است.

با این حال، ممکن است قبل از رویارویی با سوء ظن نسبت همسرتان، صبر کنید تا اطلاعات و حقایق بیشتری را کشف کنید. فقط شما می دانید چه چیزی برای شما راحت تر است و چه چیزی برای موقعیت خاص شما بهترین است.

آیا باید شریک زندگی خود را ببخشید؟

اینکه همسرتان را به خاطر دروغ گفتن ببخشید یا نه، یک انتخاب کاملاً فردی است که ممکن است به الگوی رفتاری گذشته و همچنین میزان آسیب ناشی از دروغ بستگی داشته باشد.

به همین ترتیب، فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که چقدر دروغ در رابطه شما قابل قبول است. مطمئناً بخشیدن همسر برای خیانت دشوارتر از دروغ گفتن در مورد تفریح با همکاران است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که کینه توزی می تواند رفاه و رابطه شما را از بین ببرد. بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا آسیب خود را بیان کنید و در نهایت دروغ را مبتنی بر مشکلات زیربنایی حل کنید. بخشیدن همسرتان به این معنا نیست که از دروغگویی یا رفتار آزاردهنده او چشم پوشی می کنید. اگر در این رابطه نیاز به مشاوره با روانشناس داشتید برای دریافت نوبت می توانید از صفحه اصلی سایت استفاده فرمائید.

اگر در رابطه با مشکلات ناشی از دروغ گفتن دست و پنجه نرم می کنید، به مشاوره ازدواج فکر کنید. حتی اگر همسرتان با شما همراه نمی شود، صحبت با یک مشاور ازدواج در تهران یا سایر شهرها می تواند به شما کمک کند تا با دروغگویی کنار بیایید و به شما کمک کند رها کنید و ببخشید تا بتوانید ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.