افسردگی در طی شیوع کرونا ویروس

کرونا ویروس به عنوان یک بیماری همه گیر، که در 11 مارس 2020 اعلام همگانی شد، یک چالش جهانی بهداشت، اجتماعی و اقتصادی است. بنابراین انتظار می رود افسردگی کرونا ویروس بر سلامت روان افراد تاثر بگذارد. این همه گیری و اقدامات بهداشتی که برای کند کردن آن انجام گرفته است، سبک زندگی مردم را به شدت تغییر داده و تصور می شود که تهدیدی برای سلامتی جسمی و روانی باشد.

ماهیت غیر قابل پیش بینی بیماری، از دست دادن کنترل و آزادی های شخصی، پیام های متناقض درباره شیوع، تغییر ناگهانی در برنامه ها برای آینده نزدیک، یا نگرانی برای سلامتی و سلامتی خود و بستگان، نمونه هایی از منابع نگرانی مرتبط با این شیوع است. با همه گیری کرونا ویروس، حبس در خانه برای مدت نامحدود و خسارات مالی قابل توجه اجتناب ناپذیر شده است. انتظار می رود این عوامل آسیب پذیری نسبت به افسردگی را افزایش داده است. در شرایط بحرانی حتما از روانشناس افسردگی در تهران یا شهر محل زندگی خود استفاده کنید.

یک مطالعه جدید نشان داده است که زنان، بزرگسالان جوان و افراد با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین بیشتر تحت تأثیر افسردگی مربوط به COVID-19 قرار دارند. این یافته که زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی مرتبط با کرونا می شوند با سایر مطالعات جهانی که نشان داده است اضطراب و افسردگی در زنان بیشتر است مطابقت دارد. سایر عواملی که با پریشانی روانشناختی همراه هستند شامل زندگی در مناطق روستایی، تحصیلات پایین، درآمد کم یا بیکاری است. این امر ضروری است که مردم و متخصصان مراقبت های بهداشتی از بار سنگین پریشانی روانشناختی در هنگام شیوع بیماری آگاه باشند.

مقایسه شیوع جهانی افسردگی

شیوع جهانی افسردگی برآورد شده در سال 2017 بین 2 تا 6 درصد بوده است. این برآورد، بر اساس داده جهانی مبتنی بر دیستیمیا و اختلال افسردگی اساسی است و براساس مطالعات گزارش شده از میزان شیوع افسردگی می باشد. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد که میزان ابتلا به افسردگی کرونا ویروس 7 برابر شده است. با این حال، هنگام تفسیر این نتایج احتیاط لازم است. زیرا نوع ابزار و معیارهای مورد استفاده برای درمان افسردگی و همچنین تعداد مطالعات و کشورهایی که در مطالعات استفاده شده ممکن است بسیار متفاوت باشد. با وجود چالش های روش شناختی هنگام مقایسه نتایج با داده های قبلی، یافته های پژوهشی هنوز نشان می دهد که میزان شیوع افسردگی در دوران قنطینه و COVID-19 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

درک افسردگی

اگر انزوا، اضطراب ، عدم اطمینان اقتصادی و هجوم روزانه اخبار ناخوشایند ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا، خسارت زیادی به روحیه شما وارد می کند این را بدانید که شما تنها نیستید. تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان به نظرسنجی های اخیر گزارش  کردند که این بیماری همه گیر به سلامت روانی آنها آسیب وارد کرده است. این پیامد در سراسر جهان در حال تکرار است. استرس انزوای اجتماعی، نگرانی در مورد شغل، پول و سلامتی و احساس عمیق از دست دادنی که در حال حاضر بسیاری از ما تجربه می کنیم، می توانند برای اولین بار افسردگی را تحریک کند. اگر قبلاً مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده اید، علائم شما ممکن است تشدید یابند.

افسردگی کرونا ویروس

هنگامی که از افسردگی رنج می برید، زندگی می تواند به شدت طاقت فرسا و ناامید کننده به نظر برسد. این می تواند در توانایی شما برای تفکر منسجم، تخلیه انرژی و زندگی سالک اختلال ایجاد کند. حتی در شرایطی که برخی کشورها و مناطق محدودیت های خانه نشینی را کاهش می دهند، بعید به نظر می رسد که زندگی به این زودی ها کاملاً عادی شود.

اگر احساس خودکشی می کنید …

وقتی افسردگی باعث می شود به خودکشی فکر کنید، مشکلات شما موقتی به نظر نمی رسند. بلکه طاقت فرسا و دائمی به نظر می رسند. اما با گذشت زمان حال شما بهتر می شود. خصوصاً اگر کمک بگیرید. روانشناسان زیادی هستند که می توانند در این دوران دشوار از شما حمایت کنند. بنابراین در صورت نیاز از روانشناس در تهران یا شهر خود کمک بگیرید.

چگونه کرونا ویروس بر افسردگی تأثیر می گذارد

افسردگی کرونا ویروس در این مقطع زمانی ناراحت کننده است. حتی وقتی برخی از مکان ها پس از ماه ها قفل شدن دوباره شروع به باز شدن می کنند، پایان کار ویروس ممکن است نامشخص باشد. شما ممکن است شغل خود را از دست داده باشید. همچنین ممکن است از نظر مالی درگیر باشید و نگران این باشید که اقتصاد شما در چه زمانی رونق می گیرد. شما ممکن است به دلیل از دست دادن عزیزانتان یا زندگی ای که قبل از همه گیری داشتید غمگین باشید. فاصله اجتماعی نیز می تواند ناامید را تشدید کند. زندگی در دوران ویروس کرونا می تواند تأثیر زیادی بر خلق شما بگذارد.

انزوا و تنهایی به افسردگی کرونا ویروس دامن می زند

انسان موجودی اجتماعی است. فاصله گرفتن از عشق، حمایت و ارتباط نزدیک با خانواده و دوستان می تواند باعث افسردگی شود یا علائم موجود را بدتر کند. ماه ها فاصله گرفتن از اجتماع و پناه گرفتن در خانه می تواند احساس انزوا و تنهایی را برای شما ایجاد کند. همچنین ممکن است مجبور شوید تنها با مشکلات خود روبرو شوید.

یک رابطه آشفته ممکن است حتی از تنهایی هم بدتر باشد

یک روابط قوی و حمایتی برای تعادل ذهنی شما بسیار مهم است. با این حال تحمل یک رابطه ناآرام، ناخوشایند یا توهین آمیز طی ماه ها قرنطینه حتی می تواند برای خلق و خوی شما خسارت بیشتری نسبت به تنها بودن داشته باشد.

اضطراب می تواند منجر به افسردگی شود

تمام ترس و عدم اطمینان حاصل از کرونا ویروس منجر به یک نگرانی نا خوشایند می شود. اگر نگرانی شما از کنترل خارج شود، می تواند باعث وحشت و اضطراب شود. از آنجا که اعتقاد بر این است که اضطراب و افسردگی ناشی آسیب پذیری مشابهب است، اضطراب می تواند به افسردگی کرونا ویروس منجر شود.

سطح استرس در حال افزایش

تجربه یک تغییر اساسی در زندگی مانند مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل، تشخیص بیماری جدی یا مشکلات مالی و روابطی، می تواند فشارهای روحی و طاقت فرسایی را به همراه داشته باشد. در نتیجه این همه گیری، ممکن است همزمان چندین مورد از این عوامل استرس زا تجربه شود. درنتیجه آسیب پذیری بیشتری در برابر افسردگی کرونا ویروس امکان پذیر است.

ما به روش های ناسالم برای مقابله با افسردگی کرونا ویروس روی آورده ایم

بی حوصلگی، تنهایی و استرس ناشی از زندانی بودن، چالش های اقتصادی یا مجبور شدن برای انجام شغل یا تحصیل بچه ها در خانه، راه های ناسازگاری را برای مقابله ایجاد می کند. ممکن است در تلاش برای خوددرمانی خلق و خوی خود و کنار آمدن با استرس، بیش از حد بنوشید یا پرخوری کنید. اگرچه این روش ها ممکن است یک افزایش خلق کوتاه به همراه داشته باشد، اما در طولانی مدت علائم افسردگی شما را بسیار بدتر می کنند. در عوض، می توانید از راهکارهای سالم زیر برای تقویت روحیه و کاهش افسردگی استفاده کنید. مهم نیست که در حال حاضر با چه محدودیت هایی روبرو هستید. برخی استراتژی ها می توانند به شما کمک کنند تا با تنهایی مقابله کنید. افکار منفی را کاهش دهید. روحیه خود را بهبود ببخشید و با علائم افسردگی کنار بیایید.

جهت تمرکز خود را تغییر دهید

برای درمان افسردگی کرونا ویروس هیچ راه حل ساده ای وجود ندارد. یافتن انرژی و انگیزه برای برداشتن اولین قدم ممکن است دشوار به نظر برسد. اما شما بیش از آنچه تصور می کنید بر خلق خود کنترل دارید.

درست است که شرایط نگران کننده است و افراد کمی در حال حاضر می توانند شاد باشند. اما درعین حال، افسردگی می تواند اوضاع را از آنچه هست واقعاً بدتر کند. وقتی افسرده هستید، همه چیز از طریق لنزهای منفی فیلتر می شود. با شناخت ساده افسردگی، می توانید تمرکز خود را تغییر داده و اولین قدم را برای احساس خوش بینی بیشتر بردارید.

حواس خود را پرت کنید

وقتی شغلی ندشته باشید و از روابط اجتماعی خود جدا باشید، اینطور به نظر می رسد که افکار منفی در سر شما بارها و بارها تکرار می شوند و هرگز پایان نمی یابند. اما می توانید با تمرکز بر چیزی که به زندگی شما معنا و هدف می بخشد این چرخه را بشکنید. چیزی را تجربه کنید که همیشه دوست داشتید یاد بگیرید. مانند یک زبان جدید یا یک ساز موسیقی. شاید شما همیشه دوست داشته اید یک رمان بنویسید. آشپزی کنید یا سبزیجات خود را پرورش دهید. تمرکز بر روی یک پروژه یا هدف، حتی یک هدف کوچک، می تواند شما را از فکر و نگرانی منفی رها کند. درنتیجه حس بی معنایی را از روزهای شما بگیرد.

منابع ساده شادی را پیدا کنید

اگر نمی توانید خود را مجبور به تفریح ​​کنید، خود را وادار به انجام کارهایی کنید که باعث افزایش خلق شما در طول روز می شود. سعی کنید فیلم های کمدی تماشا کنید یا به موسیقی نشاط آور گوش دهید (حتی اگر می توانید بلند شوید و رقصید). گذراندن اوقات در طبیعت، خواه قدم زدن در پارک یا ساحل می تواند استرس را کاهش داده و لبخند را بر لب بنشاند. سعی کنید با بچه ها یا حیوان خانگی خود بازی کنید. آنها به اندازه شما این فعالیت ها نیاز دارند.

اخبار مرتبط با افسردگی دوران کرونا ویروس را محدود کنید

بله، شما می خواهید مطلع باشید. اما اخبار هیجان انگیز بیش از حد یا پوشش غیر قابل اعتماد اخبار در شبکه های اجتماعی فقط به ترس و درنتیجه افسردگی کرونا ویروس شما دامن می زند. هر چند وقت یک بار اخبار یا رسانه های اجتماعی را بررسی می کنید. خود را به منابع معتبر محدود کنید.

یک سبک زندگی با ثبات را پیگیری کنید.

کم یا زیاد خوابیدن ، کنار گذاشتن وعده های غذایی یا ورزش و غفلت از مراقبت های شخصی فقط باعث افسردگی شما می شود. از طرف دیگر ، ایجاد و حفظ یک برنامه روزمره ، ساختار را به روز شما اضافه می کند ، حتی اگر تنها باشید و از کار خارج شوید. سعی کنید زمان مشخصی را برای ورزش ، گذراندن اوقات خارج و برقراری ارتباط با دوستان هر روز در نظر بگیرید.

قدرشناسی را تمرین کنید

اگر در معرض افسردگی کرونا ویروس قرار دارید ممکن اس همه چیز در زندگی تاریک و ناامید کننده به نظر برسد. اما حتی در تاریک ترین روزها، معمولاً می توان چیزی را یافت و از آن سپاسگزار بود. به عنوان مثال زیبایی غروب خورشید یا تماس تلفنی یک دوست را تجربه کنید. قدردانی شما می تواند باعث شود از تفکر منفی فاصله بگیرد و واقعاً خلق شما تقویت شود.

راه های جدیدی برای تعامل با دیگران پیدا کنید

ملاقات حضوری با دوستان و خانواده هنوز برای بسیاری از ما در حال حاضر غیر ممکن است. اما این بدان معنا نیست که شما مجبورید احساس انزوا و تنهایی داشته باشید. در حالی که هیچ چیز خلق شما را مثل یک تماس رو در رو را تقویت نمی کند، اما تماس ویدیویی، تلفنی یا از طریق پیامک هنوز هم می تواند به شما کمک کند. با دوستان نزدیک و خانواده خود ارتباط برقرار کنید، از این فرصت برای جستجوی دوستان قدیمی استفاده کنید.

دیدارهای آنلاین گروهی را برنامه ریزی کنید. حتی اگر افسردگی کرونا ویروس شما را مجبور به عقب نشینی کرد، بسیار مهم است که شما به تماس با سایر افراد پایبند باشید. برای دریافت نوبت از مشاوره خانواده از طریق همین سایت اقدام فرمائید.

افسردگی کرونا ویروس

چگونه واقعاً با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

اگر با یک دوست یا یکی از عزیزان خود به صورت فاصله دار صحبت می کنید، مهم این است که چیزی بیشتر از یک تماس سطحی داشته باشید. هرچه ارتباط عمیق تری برقرار کنید، از مزایای بیشتری برخوردار خواهید شد.

فراتر از بحث های سطحی بروید.

برای ایجاد ارتباطی که بتواند تنهایی و افسردگی کرونا ویروس شما را کاهش دهد، باید ریسک کنید و آزادتر صحبت کنید. پایبند بودن به صحبت ها یا ارتباط سطحی با دیگران می تواند در واقع حتی احساس تنهایی را بیشتر کند.

تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

در مورد آنچه که تجربه می کنید یا احساساتی که با آنها روبرو هستید باز باشید. این کار مسئولیت شما را به دوش شخص دیگری نمی اندازد. در عوض، دوست یا عزیز شما به احتمال زیاد از اینکه به آنها اعتماد کافی دارید خوشحال خواهد شد و این فقط باعث تعمیق پیوند بین شما خواهد شد.

لازم نیست دوست شما راهکاری برای مشکل شما ارائه کند.

تسکین افسردگی کرونا ویروس ناشی از ایجاد ارتباط و شنیده شدن توسط دیگری است. شخصی که با او صحبت می کنید نیازی به ارائه راه حل ندارد. آنها فقط بدون قضاوت و انتقاد باید به شما گوش دهند. همین مسئله وقتی که به آنها گوش می دهید نیز صادق است.

عادت های روزمره سالم را بپذیرید

عادت های روزمره شما می تواند نقش مهمی در کمک به شما برای غلبه بر افسردگی داشته باشد. در طول این بحران سلامتی، وسوسه انگیز است که به عادت های بد روی بیاورید. به خصوص اگر در خانه گیر کرده اید و قادر به کار نیستید.

ممکن است به صورت نامنظمی بخوابید. برای رفع استرس و بی حوصلگی بیش از حد غذا بخورید یا بیش از حد بنوشید تا عصرهای تنهای خود را پر کنید. اما با اتخاذ یک برنامه روزمره سالم، می توانید خلق خود را تقویت کنید. انرژی بیشتری داشته باشید و درمقابل افسردگی دوران کرونا ویروس مقاوم باشید.

تحرکت داشته باشید

ورزش یکی از آخرین کارهایی است که احساس می کنید هنگام افسردگی می توانید آن را انجام دهید. اما ورزش همچنین یکی از موثرترین راه های تقویت روحیه شماست. در حقیقت، ورزش منظم می تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی در تسکین افسردگی موثر باشد. حتی اگر هنوز در قرنطینه خانگی هستید، روشهای خلاقانه ای وجود دارد که می توانید ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهید. درمان افسردگی بدون دارو از رویکردهای درمانی استفاه می کند که مبتنی بر درک و بینش است.

تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید.

گنجاندن یک روش آرام سازی مانند ذهن آگاهی، مدیتیشن یا یک تمرین تنفسی در برنامه روزانه شما می تواند از چرخه تفکر منفی و همچنین تنش و اضطراب جلوگیری کند. وقتی درمان افسردگی کودکان مورد توجه است، بهتر است مراقبین این تمرین ها را با کودک و البته زیر نظر روانشناس انجام دهند.

یک رژیم غذایی مناسب افزایش خلق و خو داشته باشید.

در مواقع استرس، ما اغلب به سراغ “غذاهای راحت” می رویم که همراه با چربی های ناسالم، شکر و کربوهیدرات هستند. اما این غذاها، همراه با کافئین و الکل زیاد، می توانند بر خلق شما تأثیر منفی بگذارند. در عوض، هر زمان که ممکن است بر روی غذاهای تازه و مفید تمرکز کنید و مصرف مواد مغذی تقویت کننده خلق و خو مانند اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهید.

برای مقابله با افسردگی دوران کرونا ویروس خوب بخوابید

همانطور که افسردگی می تواند کیفیت خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد، خواب کم نیز می تواند در افسردگی نقش داشته باشد. وقتی به خوبی استراحت کنید، تعادل احساسی، انرژی و تمرکز بیشتر برای مقابله با افسردگی کرونا ویروس فراهم می شود. تغییر در عادات روزانه و برنامه های قبل از خواب می تواند به بهبود خواب شما در شب کمک کند.

از یادیارها استفاده کنید تا خود را در مسیر درست قرار دهید.

هنگامی که افسرده هستید، فراموش کردن فعالیت های کوچکی که می توانند به بهبود خلق شما کمک کند، آسان می شود. یادیارها نکاتی را که برای شما مفید است در تلفن یا یادداشت های چسبناک در اطراف خانه ایجاد می کنند. برخی علائم از قیبل حالت تهوع یا اسهال، علائم شبیه آنفولانزا، تحریک پذیری، اضطراب و گریه ممکن است کمتر وجود داشته باشد. “سندرم قطع” توصیف بهتری نسبت به “واکنش ترک” است. واکنش ترک عبارتی است که برای بیماری اعتیاد استفاده می شود. بعد از مطالعه این مقاله اگر نیازه به ویزیت روانشناس پیدا کردید می توانید از صفحه ریافت نوبت از روانشناس استفاده فرمائید.

دکتر رامین علوی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.