درونگرایی و برونگرایی

درونگرایی و برونگرایی دو نوع از انواع شخصیت به حساب می آیند. در حالی که درون گراها از افکار و احساسات درونی خود انرژی می گیرند، برون گراها با تمرکز بر افراد دیگر و دنیای بیرون رضایت مندی کسب می کنند.

برونگراها معمولاً به عنوان افرادی معاشرتی، سرگرم کننده، دوستانه و پرحرف توصیف می شوند. در مقابل، درونگراها به عنوان افرادی محتاط، گوشه گیر و درون نگر با روابط اجتماعی اندک شناخته می شوند.

درونگرایی و برونگرایی
از سوی دیگر، افراد میانه رو ممکن است خصوصیات مشترک افراد برونگرا و درونگرا از خود نشان دهند. بسته به شرایط، ممکن است ترجیح دهند یک شب را به تنهایی بگذرانند یا تعامل اجتماعی داشته باشند. آنها می توانند در مواقعی که موقعیت ایجاب می کند تنها باشند و زمانی که موقعیت بیرونی مناسب تر است، جمعگرا باشند.

به گفته محققین روانشناس در تهران یا سایر شهرها برون گرایی و درون گرایی ویژگی های شخصیتی ایستا نیستند، بلکه در یک طیف اتفاق می افتند و میانه روها جایی در وسط قرار می گیرند. افرادی که نسبتاً درونگرا یا برونگرا هستند یا دارای ویژگیهای هر دو تیپ شخصیتی هستند، ممکن است به عنوان میانه رو شناخته شوند، اصطلاحی که هنوز از محبوبیت گسترده ای برخوردار نشده است.

درونگرایی چیست؟

یک درونگرا را می توان به عنوان کسی تعریف کرد که انرژی خود را از حضور در تنهایی خود بدست می آورد. فردی که درونگرا است ممکن است گوشه گیر و خجالتی به نظر برسد، اگرچه ممکن است همیشه اینطور نباشد.

درونگراها ممکن است ترجیح دهند در فعالیت های کمتر مهیج شرکت کنند و از خواندن یا نوشتن لذت ببرند. درونگراها معمولاً ترجیح می‌دهند روی یک فعالیت متمرکز شوند، موقعیت‌ها را با دقت تجزیه و تحلیل کنند و قبل از صحبت کردن، بیشتر فکر کنند.

نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است درونگرا باشید

شما یک گروه کوچک از دوستان نزدیک دارید.

متفکر هستید

با تنها بودن انرژی می گیرد

از تنهایی لذت می برید

تمایل دارد احساسات خود را خصوصی نگه دارد

در گروه های بزرگ یا افراد ناآشنا ساکت و محفوظ می باشید.

احساس می کنید که در جمع خسته شده اید و به حریم خصوصی نیاز دارید.

افکار را بیشتر در ذهنتان پردازش می کنید نه اینکه آنها را به زبان بیاورید.

در اطراف افرادی که به خوبی می شناسند، اجتماعی تر هستند.

از طریق مشاهده به خوبی یاد می گیرد.

برونگرایی چیست؟

برون گرا فردی با ویژگی هایی از نوع شخصیتی است که در زورمره به عنوان فرد اجتماعی شناخته می شود. به این معنی که انرژی خود را از بودن در اطراف افراد دیگر دریافت می کند. فردی که برون گرا است ممکن است بسیار پرحرف به نظر برسد و در میان همسالان محبوب باشد.

برونگراها ممکن است بخواهند تا آنجا که ممکن است به دنبال تعامل اجتماعی باشند. زیرا اینگونه است که آنها احساس انرژی بیشتری می کنند. بر اساس برآوردها، تعداد برونگراها حدود سه به یک از درونگراها بیشتر است.

به یاد داشته باشید که درونگرای و برونگرایی یک ویژگی همه یا هیچ نمی باشد. این ویژگی ها در واقع در یک پیوستار قرار می گیرند. برخی افراد ممکن است بسیار برونگرا باشند در حالی که برخی دیگر کمتر اینگونه هستند.

نشانه هایی که نشان می دهد برون گرا هستید

لذت بردن از تعاملات اجتماعی

به دنبال جلب توجه بودن

از بودن با دیگران انرژی می گیرد

با افراد زیادی دوست هست

غالبا دوستانه رفتار می کند

از کار گروهی لذت ببرید

صحبت کردن را به نوشتن ترجیح می دهند.

درونگرایی و برونگرایی چقدر رایج است؟

مردم آگاهانه انتخاب نمی کنند که تیپ شخصیتی خاصی باشند. در عوض، شخصیت در اوایل دوران کودکی رشد می کند و با افزایش سن به طور قابل توجهی تغییر نمی کند. این به این دلیل است که هم محیط و هم ژنتیک بر تیپ شخصیتی تأثیر می‌گذارند. کمتر از نیمی از جمعیت درونگرایی و برونگرایی را تجربه می کنند. حدود دو سوم از افراد ویژگی های هردو تیپ شخصیتی را دارا هستند.

همچنین مطالعه کنید: مشاوره خانواده

نحوه عملکرد مغز افراد درون گرا و برون گرا

تحقیقات در واقع نشان داده است که در مغز افراد برون گرا و درون گرا از نظر نحوه پردازش پاداش ها و تفاوت ساختار ژنتیکی تفاوت وجود دارد. برای افراد برون گرا، مغز آنها زمانی که یک رقابت جمعی نتیجه می دهد، واکنش قوی تری نشان می دهد. بخشی از این به سادگی توسط ژنتیک قابل توضیح است، اما تا حدی تفاوت سیستم دوپامین آنها نیز هست.

آزمایشی که افراد را در حین رقابت اسکنر مغز می‌کرد، موارد زیر را نشان داد:

وقتی رقابت هایی که انجام دادند نتیجه داد، گروه برونگرا واکنش قوی تری در دو ناحیه مهم مغز نشان دادند: آمیگدال و هسته اکومبنس.

آمیگدال و هسته اکومبنس

هسته اکومبنس بخشی از سیستم دوپامین است که بر نحوه یادگیری ما تأثیر می گذارد. به طور کلی به دلیل انگیزه دادن ما و جستجوی پاداش شناخته شده است. تفاوت در سیستم دوپامین مغز افراد برون گرا بیشتر از دیگران آنها را به سمت جستجوی تازگی، ریسک کردن و لذت بردن از موقعیت های ناآشنا یا غافلگیرکننده سوق می دهد. آمیگدال مسئول پردازش محرک های عاطفی است، که به برون گراها هجوم هیجان را می دهد.

تحقیقات بیشتر در واقع نشان داده است که تفاوت درونگراها و برونگراها ناشی از نحوه پردازش محرک ها است. به این معنی که تحریکاتی که به مغز ما وارد می شود بسته به شخصیت شما متفاوت پردازش می شود. برای افراد برونگرا، مسیر بسیار کوتاه تر است. از ناحیه ای عبور می کند که در آن چشایی، لامسه و پردازش حس دیداری و شنوایی صورت می گیرد. برای افراد درونگرا، محرک ها از طریق یک مسیر طولانی و پیچیده در مناطقی از مغز که با یادآوری، برنامه ریزی و حل مشکلات مرتبط است، عبور می کنند.

دو استراتژی کاری برای درونگراها

با وجود این ایده که افراد درونگرا به طور طبیعی تمایلی به رهبری تیم ها یا شرکت ها ندارند، نقش های زیادی وجود دارد که درون گراها می توانند محل کار موفق شوند.

یکی از نکات مهم برای درونگراها این است که آنها برای پردازش اطلاعات به زمان نیاز دارند. به خصوص قبل از جلسات گروهی. اگر بتوانید قبل از جلسات 30 دقیقه یا بیشتر زمان در اختیار بگیرید، بحث سازنده تری را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از راه های کلیدی برای اطمینان از اینکه افراد درونگرا می‌توانند روز کاری خوبی را پشت سر بگذارند، برنامه‌ریزی زمان تنهایی است.

مطمئن شوید که برای کارهای مهم و نیازمند تمرکز کامل وقت دارید. به سادگی با مدیریت زمان در تقویم خود و رفتن به یک منطقه آرام، به خود استراحت دهید. برنامه‌ریزی زمان تنهایی، در تقویمتان به همکارانتان این امکان را می‌دهد که متوجه شوند شما مشغول هستید و نباید مزاحم شوید.

دو استراتژی کاری برای برونگراها

از طرف دیگر، افراد برون گرا نیز می توانند از ویژگی های خود در محل کار استفاده کنند. یکی از راه‌هایی که برون‌گراها می‌توانند موفق شوند این است که مطمئن شوند در نقش‌هایی با تعامل مکرر با دیگران، چه رو در رو، چه از طریق تلفن یا از طریق چت ویدیویی، کار می‌کنند.

اجازه تعامل با افراد دیگر را فراهم کنید. برون گراها ممکن است در کارهایی که با مردم روبه رو هستند، شرکت در کنفرانس ها یا در محیط هایی که تعامل زیادی با افراد دیگر وجود دارد، مهارت بیشتری داشته باشند.

نکته دیگری که برای افراد برون گرا مورد توجه قرار می گیرد این است که می توانند رهبران موفقی باشند. زیرا اغلب احساسات مثبت بیشتری را از تعامل با دیگران تجربه می کنند.

رفتار مثبت برون گراها همچنین به جلوگیری از استرس یا تجربیات نامطلوب در محل کار کمک می‌کند. از آنجایی که برون گراها از همراهی با دیگران لذت می برند، تمایل دارند خود را بهتر با موقعیت های اجتماعی مختلف وفق دهند. آنها در متقاعد سازی مهارت دارند که یک مهارت رهبری قوی است.

هدف این مقاله این بود که نسبت به خود، آگاهی بیشتری کسب کنید. با این حال اگر نیاز به مشاوره داشتید می توانید برای رزرو نوبت روانشناس به صفحه اصلی سایت مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.