استروئیدها و اعصاب

استروئیدهای آنابولیک، هورمون های مصنوعی و ساخته انسان از هورمون جنسی مردانه تستوسترون هستند. اصطلاح مناسب برای این ترکیبات استروئیدهای آنابولیک – آندروژنیک است. “آنابولیک” به عضله سازی و “آندروژنیک” به افزایش ویژگی های جنسی مردانه اشاره دارد. برای آگاهی بیشتر از تاثیر استروئید بر اعصاب از دید یک دکتر روانشناس در تهران  این مقاله را مرور بفرمائید.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند استروئیدها را برای درمان مشکلات هورمونی مانند بلوغ تاخیری تجویز کنند. استروئیدها همچنین می توانند بیماری هایی را که باعث از دست دادن عضلات می شوند مانند سرطان و ایدز درمان کنند. اما برخی از ورزشکاران و بدنسازان برای تقویت عملکرد یا بهبود ظاهر بدنی خود از این داروها سوء استفاده می کنند.

اکثر افرادی که از استروئیدها سوء استفاده می کنند وزنه برداران مرد 20 یا 30 ساله هستند. استفاده نادرست از استروئید آنابولیک در زنان بسیار کمتر است. اندازه گیری سوء استفاده از استروئید است زیرا بسیاری از نظرسنجی های ملی آن را اندازه گیری نمی کنند. با این حال، استفاده در میان نوجوانان به طور کل نگران کننده است. مطالعه چند سال اخیر نشان داد که استفاده نادرست از استروئیدها در سال های گذشته در بین دانش آموزان کلاس 8 و 10 کاهش یافته است، در حالی که برای دانش آموزان کلاس دوازدهم ثابت مانده است.

تاثیر استروئید بر اعصاب
مردم چگونه از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند؟

افرادی که از استروئیدهای آنابولیک سوء استفاده می کنند، معمولاً آنها را به صورت خوراکی مصرف می کنند، آنها را به عضلات تزریق می کنند یا به صورت ژل یا کرم روی پوست قرار می دهند. این دوزها ممکن است 10 تا 100 برابر بیشتر از دوزهای تجویز شده برای درمان بیماری های جسمی باشد.

چگونه استروئیدهای آنابولیک بر مغز تأثیر می گذارد؟

استروئیدهای آنابولیک در مقایسه با سایر داروهای اعتیادآور متفاوت عمل می کنند. آنها اثرات کوتاه مدت شدیدی روی مغز ندارند. مهمترین تفاوت این است که استروئیدها مستقیماً سیستم پاداش را فعال نمی کنند. آنها همچنین باعث افزایش سریع دوپامین شیمیایی مغز نمی شوند. هورمونی که رفتارهای اعتیاد آور را تقویت می کند.

استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک ممکن است منجر به اثرات منفی روانشناختی شود. مانند:

حسادت پارانوئید (افراطی، غیر منطقی).

تحریک پذیری و پرخاشگری شدید (“عصبانیت”)

هذیان یا همان باورها یا عقاید نادرست

اختلال در قضاوت

مانیا

تاثیر استروئید بر اعصاب در بلندمدت

استفاده نادرست از استروئید آنابولیک ممکن است منجر به مشکلات جدی و حتی دائمی سلامتی شود. مواردی از قبیل:

مشکلات یا نارسایی کلیه

آسیب کبدی و تومورها

بزرگ شدن قلب، فشار خون بالا و تغییرات در کلسترول خون که همگی خطر سکته مغزی و حمله قلبی را حتی در جوانان افزایش می‌دهند.

افزایش خطر لخته شدن خون

عوارض جانبی مربوط به جنسیت و سن

در مردان

کوچک شدن بیضه ها

کاهش تعداد اسپرم

طاسی

رشد سینه ها

افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات

در زنان

رشد موهای صورت یا موهای زائد بدن

کاهش سایز سینه

طاسی با الگوی مردانه

تغییر یا توقف در چرخه قاعدگی

ضخیم شدن صدا

در نوجوانان

توقف رشد. زمانی که سطوح بالای هورمون از استروئیدها به بدن سیگنال می دهد که رشد استخوان را خیلی زود متوقف کند.

کوتاهی قد. اگر نوجوانان قبل از جهش رشد خود از استروئید استفاده کنند.

برخی از این تغییرات فیزیکی. مانند کوچک شدن اندام های جنسی در مردان، می تواند به عوارض جانبی روانی مانند اختلالات خلقی بیافزاید.

تاثیر استروئید بر اعصاب و خشم

ارتباط بین تغییرات طبیعی سطح تستوسترون و خشم ضعیف است. یک همبستگی قوی تنها زمانی یافت می‌شود که سطوح غیرطبیعی بالای مصرف‌ کنندگان استروئید را در نظر بگیریم.

در انسان، یک محدوده طبیعی وجود دارد. چه در سمت بالا و چه در سمت پایین آن محدوده باشید، داده‌های بالینی برای ارتباط بین تستوسترون و پرخاشگری بسیار ضعیف است. اما مطالعات واضح است که دوزهای بسیار بالا، پرخاشگری را تحریک می کنند.

سوء مصرف استروئیدهای انسانی می تواند پرخاشگری را تقویت کند. دوزهای بالا می تواند پرخاشگری را حتی در مردانی که بدنساز نیستند، افزایش دهد. واکنش‌های فردی حتی در شرایط آزمایشی کاملاً کنترل‌ شده می‌ تواند به‌ طور چشمگیری متفاوت باشد.

واکنش‌ها به استروئیدها را نمی‌توان صرفاً با ویژگی‌های شخصیتی یا عوامل موقعیتی توضیح داد. باید یک پدیده بیولوژیکی واقعی وجود داشته باشد که در برخی افراد رخ می دهد. اکثر مردانی که استروئید مصرف می کنند مشکلی را تجربه نمی کنند، اما گاه به گاه واکنش بسیار شدیدی خواهند داشت.

تفاوت بین مصرف کنندگان پرخاشگر و غیر تهاجمی ممکن است تا حدی در استروئیدهای خاصی باشد که مصرف می کنند. به نظر می رسد تستوسترون و مشتقات مصنوعی آن پرخاشگری را تسهیل می کنند.

همچنین مطالعه کنید: مشاوره خانواده

آیا استروئیدهای آنابولیک اعتیادآور هستند؟

حتی اگر استروئیدهای آنابولیک به اندازه سایر داروها باعث تسکین یا سرخوشی نشوند، بازهم می توانند منجر به اختلال مصرف مواد شوند. اختلال مصرف مواد زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به استفاده از استروئیدها ادامه دهد، حتی اگر این کار عواقب جدی داشته باشد.

شدیدترین شکل اختلال مصرف مواد اعتیاد است. افراد ممکن است علیرغم مشکلات جسمی، هزینه های بالای خرید و اثرات منفی بر روابط، به سوء استفاده از استروئیدها ادامه دهند. این رفتارها منعکس کننده پتانسیل اعتیادآور استروئیدها می باشد. تحقیقات بیشتر نشان داده است که برخی از مصرف کنندگان استروئید برای کاهش مشکلات خواب و تحریک پذیری ناشی از استروئیدها به داروهای دیگر مانند مواد افیونی روی می آورند.

افرادی که از استروئیدها سوء استفاده می کنند ممکن است با قطع مصرف علائم ترک را تجربه کنند. از جمله:

خستگی

بی قراری

از دست دادن اشتها

مشکلات خواب

مشکلات جنسی

یکی از جدی‌ترین علائم ترک، افسردگی است که گاهی اوقات می‌تواند منجر به اقدام به خودکشی شود. مصرف طولانی مدت استروئید می تواند درمان افسردگی را ضروری سازد.

تاثیر استروئید بر افسردگی و اضطراب

مصرف کنندگان استروئید آنابولیک بیشتر از افراد غیرمصرف کننده اضطراب را گزارش می کنند. دوزهای متوسط تا زیاد استروئیدهای آنابولیک نیز با اختلالات خلقی عمده مانند مانیا، هیپومانیا و افسردگی اساسی همراه است. در چندین مطالعه، علائم شیدایی در بین افراد یکسان گزارش نشده است. اکثر افراد تغییرات روانی کمی نشان دادند، در حالی که تعداد کمی از آنها اثرات برجسته ای را نشان دادند.

افرادی که برای آنها استروئید مصرف می کنند، ممکن است یکی از دردسرسازترین و قابل بحث ترین تاثیر استروئید بر اعصاب یعنی نوسانات خلقی را تجربه کرده باشند.

این تغییرات می‌تواند آنقدر مشکل‌ساز باشد که فردی که یک استروئید مثل پردنیزون مصرف کند و تا به حال افسردگی اساسی یا اختلال روانشناختی دیگری مبتلا نشده باشد، نوسان متوسط تا شدید خلق را تجربه کند. صرف نظر از سابقه سلامت روان، مصرف این داروها حتی برای اهداف ورزشی حرفه ای، می تواند نگران کننده باشد.

تاثر استروئید بر روابط

بسیاری از ازدواج ها و دوستی ها در نتیجه نوسانات خلقی شدیدی که بسیاری از مصرف‌ کنندگان استروئید تجربه می‌کنند، در روزهای سختی قرار گرفته‌ اند. تحریک پذیری مردان و زنان در اثر مصرف استروئیدهای آنابولیک/ آندروژنیک افزایش میابد. با این حال، استروئیدهای آنابولیک در بسیاری از سوء استفاده کنندگان نیز می تواند در کوتاه مدت اثر روانی معکوس داشته باشد.

به این معنا که استروئیدها به عنوان بالابرنده ای خلق و خوی قوی عمل می کنند. در نتیجه اثراتی را که هنگام استفاده از داروهای ضد افسردگی تجربه می شود تقلید می کنند. هنگامی که یک چرخه استروئیدی متوقف می شود، بسیاری از ورزشکاران مرد وضعیتی به نام “بازگشت استروژن” را تجربه می کنند. “هورمون دیگری” که یک مرد در مقادیر کمتر از زنان تولید می کند، در طول چرخه استروئیدی سرکوب می شود. هنگامی که چرخه متوقف شد، تولید استروژن که در طول چرخه استروئیدی سرکوب شده بود، اکنون آزاد می شود که گویی “یک سد شکسته است”.

هر چه دوز استروئیدهای آنابولیک/ آندروژنیک برای مدت طولانی‌تر استفاده شود، اثر برگشتی استروژن می‌تواند شدیدتر باشد. در صورت نیاز به روانشناس در این زمینه به صفحه اصلی سایت مراجعه و نوبت خود را رزرو فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.