درمان روان پویشی

درمان روان پویشی می تواند به افراد کمک کند تا کیفیت زندگی خود را با درک بهتری از طرز تفکر و احساس خود بهبود بخشند. روان پویشی توانایی آنها را برای انتخاب کردن، ارتباط با دیگران و شکل دادن به نوع زندگی ای که دوست دارند داشته باشند، بهبود می بخشد.

هنگامی که بیشتر مردم به درمان فکر می کنند، افکار و تصاویری که به ذهن خطور می کند، به درمان روان پویشی شباهت دارد. این درمان مبتنی بر اساس کار زیگموند فروید است که بسیاری از مردم او را به عنوان “پدر روانکاوی” می شناسند.

درمان روان پویشی تفسیر روانشناختی فرآیندهای ذهنی و هیجانی است. ریشه در روانکاوی سنتی دارد و از روابط ابژه، روانشناسی ایگو و روانشناسی خود نشات می گیرد. این رواندرمانی به عنوان یک جایگزین کوتاه مدت تر برای روانکاوی توسعه یافت.

درمان روان پویشی

هدف درمان روان پویشی پرداختن به بنیاد و شکل گیری فرآیندهای روانشناختی است. بنابراین از این طریق به دنبال کاهش علائم و بهبود زندگی افراد است.

اصول مرکزی ‌درمان روان پویشی

در درمان روان پویشی، درمانگران به افراد کمک می کنند تا بینش خود را نسبت به زندگی و مشکلات امروزی خود افزایش دهند. رواندرمانگر همچنین الگوهایی را که افراد در طول زمان ایجاد می کنند ارزیابی می کند. برای انجام این کار، درمانگران برخی از عوامل زیر در یک فرد تحت درمان بررسی می کنند:

احساسات

افکار

تجربیات اولیه زندگی

باورها

شناخت الگوهای تکرارشونده می‌تواند به افراد کمک کند تا ببینند چگونه از پریشانی اجتناب می‌کنند یا چگونه مکانیسم‌های دفاعی را برای مقابله ایجاد می‌کنند. این بینش ممکن است به آنها اجازه دهد تا شروع به تغییر آن الگوها کنند.

رابطه درمانی در درمان روان پویشی محوری است. می تواند نحوه تعامل یک فرد با دوستان و عزیزان خود را نشان دهد. علاوه بر این، انتقال در درمان می تواند نشان دهد که چگونه روابط اولیه زندگی بر امروز فرد تأثیر می گذارد. تجربه مجدد احساسات فرد نسبت به والدین در جلسات روان پویشی رایج است. این نگاه صمیمی به روابط بین فردی می تواند به افراد کمک کند تا نقش خود را در الگوهای ارتباطی درک کنند. همچنین ممکن است آنها را برای ایجاد تغییر توانمند کند.

روان درمانی برای افراد، زوج ها، خانواده ها یا گروه ها در دسترس است. می توان از آن به عنوان درمان کوتاه مدت یا حتی طولانی مدت استفاده کرد. درمان روان پویشی هدف گرا است و می تواند تا 25 جلسه طول بکشد. درمان طولانی آن مدت ممکن است دو سال یا بیشتر به طول انجامد. برخی موارد در مشاوره خانواده مراجعین دارای مشکلات درون فردی شناسایی و برای رواندرمانی به درمانگر پویشی ارجاع می شوند.

اهداف درمان روان پویشی

اهداف اصلی درمان عبارتند از:

(1) افزایش خودآگاهی مراجع

(2) تقویت درک افکار، احساسات و باورهای مراجع در رابطه با تجربیات گذشته او، به ویژه تجربیات او در دوران کودکی.

این کار توسط درمانگر انجام می شود و مراجع را از طریق بررسی تعارضات حل نشده و رویدادهای مهم گذشته کاوش می کند.

فرض اصلی این درمان این است که مشکلات مزمن ریشه در ضمیر ناخودآگاه دارند و باید برای تجربه کاتارسیس آشکار شوند. بنابراین، مراجع باید برای کشف این الگوهای ناخودآگاه و درک چگونگی پیدایش آنها خودآگاهی پیدا کند تا بتواند با آنها مقابله کند.

دسترسی به ناخودآگاه

مردم تمایل دارند مکانیسم های دفاعی خودکار ایجاد کنند. مکانیسم های دفاعی ممکن است احساسات، خاطرات و تجربیات دردناک را در ناخودآگاه نگه دارند. چند مکانیسم دفاعی رایج عبارتند از:

انکار

سرکوب

عقلانی سازی

درمانگران روان پویشی مراجع را تشویق می کنند تا آزادانه در مورد احساسات، خواسته ها و ترس های خود صحبت کنند. آشکارسازی ممکن است به شکل گیری احساسات آسیب پذیری کمک کند که از آگاهی بیرون رانده شده بودند. بر اساس نظریه زیربنایی آن، رفتار تحت تأثیر تفکر ناخودآگاه است. هنگامی که احساسات آسیب ‌پذیر یا دردناک پردازش شوند، مکانیسم‌های دفاعی کاهش یا برطرف می‌شوند.

راهنمای تشخیص روان‌پویشی (PDM)

کتاب راهنمای تشخیصی روان پویشی (PDM) در سال 2006 منتشر شد. هدف آن ارائه یک چارچوب مفهومی برای عملکرد روانشناختی انسان است. این کتاب مرجع همچنین قصد دارد به عنوان جایگزینی برای راهنمای تشخیصی و آماری (DSM) استفاده شود. راهنمای تشخیصی و آماری علائم قابل مشاهده مرتبط با شرایط سلامت روان را توصیف می کند. در همین حال، PDM تجربیات ذهنی را توصیف می کند. نسخه دوم این کتاب توسط دکتر رامین علوی نژاد ترجمه و منتشر شده است.

چقدر این رواندرمانی موثر است؟

درمان روان پویشی چقدر موثر است و در مقایسه با سایر اشکال درمانی چگونه است؟

ارزیابی اثربخشی درمان روان پویشی چالش هایی را به همراه دارد. اما تحقیقات نشان داده که می تواند در درمان انواع مشکلات روانشناختی مفید باشد.

یکی از دلایلی که ممکن است ارزیابی اثربخشی آن دشوار باشد این است که اندازه گیری بسیاری از تغییرات ایجاد شده توسط آن دشوار است.

جاناتان شیدلر در بیانیه مطبوعاتی انجمن روانشناسی آمریکا (APA) خاطرنشان کرد: در حالی که اندازه گیری تغییرات در علائم حاد و خاص نسبتاً آسان است، اندازه گیری تغییرات شخصیتی اساسی بسیار دشوارتر است.

علیرغم این دشواری، تحقیقات از اثربخشی و استفاده درمان روان پویشی برای درمان انواع مشکلات حمایت می کند.

یک مطالعه قابل توجه منتشر شده در مجله American Psychologist گزارش کرد که شواهد پژوهشی از اثربخشی درمان روان پویشی حمایت می کنند. برخی مطالعات دیگر نشان داد که درمان روان پویشی می تواند حداقل به اندازه درمان شناختی- رفتاری (CBT) موثر باشد.

نقش درمانگر روان پویشی

درمانگر شما نقش مهمی در کمک به شما برای به دست آوردن بینش و ایجاد تغییر دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، نحوه رفتار شما با درمانگر اغلب می تواند شبیه رفتار شما با سایر افراد در زندگی باشد.

همانطور که یک روانکاوان  اشاره کردند، درمانگر یکسان برای هر مراجع حاضر در درمان، فرد متفاوتی است. حتی بدون اینکه متوجه شوید، دیدگاه شما نسبت به درمانگر بر اساس سالها تجربه و انتظارات شخصی است. این به عنوان بخشی از فرایند درمان شناخته می شود. این تعاملات در جلسه به شما کمک می کند تا روابط خود را خارج از درمان بهبود بخشید.

علاوه بر این، یک درمانگر:

مدل ‌سازی روابط سالم را فراهم می آورد.

یک محیط حمایتی ایجاد می کند که در آن می توانید هر چیزی را که به ذهنتان می رسد، از جمله احساسات و تجربیات دشوار، به اشتراک بگذارید.

به شما کمک می کند جهان بینی خود را کشف و زیر سوال ببرید.

به شما کمک می کند تا رویاها و خیالات خود را برای بینش عمیق تر بررسی کنید.

با شما همکاری می کند تا راه های سازنده ای برای مدیریت احساسات و موقعیت های چالش برانگیزتان ایجاد کند

آنچه شما می توانید از این روان درمانی انتظار داشته باشید

اگر تصمیم دارید درمان روان پویشی را امتحان کنید، ممکن است هر هفته تا چند بار با درمانگر خود ملاقات کنید. هر جلسه معمولاً حدود 45 دقیقه طول می کشد و شما تا چند ماه به درمانگر خود مراجعه خواهید کرد. در برخی موارد، ممکن است جلسات را برای یک سال یا بیشتر ادامه دهید.

در طول درمان، افراد اغلب تشویق می شوند در مورد هر چیزی که ممکن است در ذهنشان باشد صحبت کنند. این ممکن است شامل چیزهایی باشد که آنها در حال حاضر تجربه می کنند یا خاطراتی از چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده است.

درمان روان پویشی کوتاه مدت

یکی از انواع درمان روان پویشی به عنوان درمان روان پویشی کوتاه مدت شناخته می شود و طراحی شده تا نتایج را سریعتر و اغلب در 25 تا 30 جلسه، ایجاد کند. در این شکل کوتاه‌ مدت از درمان، افراد ممکن است در ابتدا حوزه هیجانی خاصی را تعیین کنند که می‌خواهند روی آن تمرکز شود.

درمان روان پویشی طولانی مدت ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد و شامل 50 جلسه درمانی یا بیشتر باشد.

اگر علائم ناراحت کننده ای را تجربه می کنید، با بهترین روانشناس تهران صحبت کنید.

او می توانند گزینه های درمانی را که ممکن است برای نیازهای فردی شما بهترین باشد را توصیه کند. این روان درمانی ممکن است برای شما مناسب باشد. برای دریافت نوبت از روانشناس از اطلاعات تماس موجود در همین صفحه استفاده فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.