مصرف گل و نابودی تدریجی

گل یا همان ماری جوانا به برگ ها، ساقه ها، گل ها و دانه های خشک شده گیاه شاهدانه (کانابیس) اشاره دارد. ماده اصلی فعال در ماری جوانا، ماده شیمیایی دلتا-9- تتراهیدروکانابینول (THC) است. مصرف گل باعث تغییرات نامتعارفی در ذهن می شود.

مصرف گل
متاسفانه ماری جوانا رایج ترین ماده مخدر غیرقانونی است که در جهان می شود. بر اساس یک نظرسنجی ملی در مورد مصرف مواد مخدر و سلامت در سال 2018، حدود 43.5 میلیون آمریکایی بالای 12 سال در آن سال ماری جوانا مصرف کرده اند.

غشاهای سلول‌های عصبی خاص در مغز حاوی گیرنده‌هایی هستند که به THC متصل می‌شوند. درنتیجه یک سری واکنش‌های سلولی را آغاز می‌کنند که در نهایت منجر به تجربهیات غیر متعارفی در افراد هنگام استفاده از ماری جوانا می‌شود. مردم از این دارو استفاده می کنند زیرا باعث نوسان خلق در آنها می شود. بسته به سطح THC، افراد ممکن است سرخوشی، توهم و پارانویا را نیز تجربه کنند.

آیا مصرف گل اعتیاد دارد

مصرف گل می تواند به ویژه در میان نوجوانان مشکل ساز باشد. زیرا ممکن است علاوه بر اعتیاد تأثیر طولانی مدتی بر توانایی های ذهنی از جمله حافظه، یادگیری و تفکر داشته باشد. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد شرکت کنندگانی که در نوجوانی شروع به کشیدن ماری جوانا کرده بودند به طور متوسط ​​8 امتیاز IQ از دست دادند.

از آنجایی که رایج ترین روش مصرف با استفاده از سیگار کشیدن است، مصرف ماری جوانا خطرات تنفسی و سایر خطرات مرتبط با سیگار را نیز به همراه دارد. سیگار کشیدن ماری جوانا ممکن است خطر تنگی نفس و سرفه مزمن را افزایش دهد. بر اساس یک بررسی که در سال 2019 منتشر شد، تحقیقات در مورد تاثیر کشیدن ماری جوانا بر افزایش خطر ابتلا به سرطان مرور شدند. برخی از این مطالعات نشان داده اند که ممکن است خطر ابتلا افزایش یابد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که مصرف گل ممکن است استفاده از داروهای “سخت تر” را آسان تر کند. علیرغم این خطرات، توجیحات اشتباهی درباره مصرف گل گزارش می شود. برخی از آنها عبارتند از:

استرس یا تنش را از بین می برد.

فرار از مشکلات زندگی

رفع خستگی

احساس خوب یا سرخوشی ایجاد می کند.

سازگاری اجتماعی را افزایش می دهد.

اثرات مصرف گل

برخی از عوارض جانبی بلافاصله رایج استفاده از گل عبارتند از خشکی دهان، تورم پلک ها، چشم های خونی، از دست دادن هماهنگی و ضربان قلب تسریع شده.

خطرات کوتاه مدت

اضطراب و پارانویا

حافظه ضعیف می شود

مشکل در تفکر

مشکلات یادگیری

عدم توجه و تمرکز

خطرات بلند مدت مصرف گل

مشکلات تنفسی

افزایش خطر ابتلا به عفونت ها، به ویژه ریه

یادآوری کوتاه مدت ضعیف می شود.

اختلال شناخت

کمبود انگیزه

افرادی که به طور منظم ماری جوانا می‌کشند، ممکن است بسیاری از مشکلات تنفسی مشابه با سیگاری‌ها را داشته باشند. از جمله سرفه و خلط روزانه، علائم برونشیت مزمن و سرماخوردگی‌های مکرر قفسه سینه. ادامه مصرف ماری جوانا می تواند منجر به عملکرد غیر طبیعی بافت ریه شود.

نشانه های مصرف

گل را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. با این حال استفاده از سیگار رایج ترین روش است. اگر مشکوک هستید که فردی که می شناسید در حال سوء استفاده از ماری جوانا برای تفریح ​​است، ممکن است متوجه برخی از علائم زیر شوید:

عدم تمرکز

پرحرفی

پنهان کاری

خواب آلودگی

افزایش میل به غذا

چشم های قرمز

مدیریت زمان ضعیف

مهم است که به یاد داشته باشید که بسیاری از این علائم ممکن است ناشی از چیزهای دیگری باشد. یا ممکن است صرفاً تغییرات رفتاری عادی باشد. به جای انجام اقدامات منفرد به برای اثبات مصرف مواد، مراقب گروه‌های با بازداری کم باشید.

تحمل، وابستگی و کناره گیری

تحقیقات نشان می دهد که استفاده منظم از ماری جوانا ممکن است منجر به تحمل شود. هنگامی که تحمل رخ می دهد، برای دستیابی به اثرات مشابه، نیاز به دوزهای بیشتر یا استفاده مکرر بیشتر است. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱9، محققان دریافتند که اثرات فیزیولوژیک، رفتاری و شناختی ماری جوانا با قرار گرفتن در معرض مکرر آن کاهش می یابد.

گل چه مدت در بدن شما باقی می ماند؟

مدت زمان ماندن ماری جوانا در بدن شما ممکن است به دوز و دفعات استفاده بستگی داشته باشد. به طور معمول، گل ممکن است تا 13 روز پس از استفاده در آزمایش ادرار شناسایی شود. نوع آزمایش مورد استفاده نیز می تواند بر مدت تشخیص تأثیر بگذارد. در حالی که گل فقط برای چند ساعت از طریق خون قابل تشخیص است. می توان آن را با آزمایش فولیکول مو تا 90 روز تشخیص داد.

اعتیاد به گل

گل امروزه اغلب حاوی سطوح THC بسیار بالاتری نسبت به گذشته است. درنتیجه خاصیت اعتیادآوری آن را افزایش می دهد. در حالی که معمول نیست، اما استفاده مکرر ماری جوانا می تواند به وابستگی روانی و جسمی منجر شود. مراکز کنترل بیماری ها گزارش می دهند که از هر 10 نفری که ماری جوانا مصرف می کنند، 1 نفر به اعتیاد مبتلا می شود.

افرادی که مصرف ماری جوانا را قبل از 18 سالگی شروع می کنند، چهار تا هفت برابر بیشتر از بزرگسالان 22 تا 26 ساله در معرض ابتلا به اعتیاد هستند. یک ماده مخدر در صورتی اعتیاد آور تلقی می شود که باعث شود فردی به طور اجبارگونه و اغلب به طور غیرقابل کنترلی وسوسه شود، آن را جستجو کند و مصرف کند و حتی در مواجهه با پیامدهای منفی سلامت روان به مصرف ادامه دهد. گل این معیار را دارد.

علائم ترک گل چیست

ولع مصرف مواد مخدر و علائم ترک می تواند برای افرادی که به طور منظم ماری جوانا مصرف می کنند، ترک مصرف آن را دشوار کند. برخی از علائم رایج ترک ماری جوانا که افراد تجربه می‌کنند عبارتند از:

مشکل در خوابیدن

وسوسه مواد مخدر

کاهش اشتها

اضطراب

تحریک پذیری

تغییرات خلق و خوی

سردرد

لرز و عرق کردن

افسردگی

این علائم می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. معمولاً این علائم ترک را می توان خود کنترل کرد. اما اگرچه اگر شدید یا طولانی شد یا علائم افسردگی را تجربه کردید باید با بهترین روانشناس تهران یا شهر خود صحبت کنید.

استفاده از گل توسط دانشجویان تازه وارد

برخی تحقیقات در مورد مصرف ماری جوانا در میان افرادی که وارد دانشگاه می شوند از داده های یک نظرسنجی آنلاین استفاده کرد. نمونه نهایی شامل 634 نفر (18 سال، 58 درصد زن) بود. نتایج نشان داد که بیشترین دلایل استفاده از گل عبارتند از:

سرگرمی/ لذت بردن

انطباق (به عنوان مثال، فشار همتایان)

کنجکاوی و آزمایش

انگیزه های اجتماعی (به عنوان مثال، پیوندیابی)

کسالت

تسکین استرس

سه انگیزه اصلی اصلی (ضروری ترین دلایل استفاده) کنجکاوی و آزمایش، سرگرمی/ لذت و پذیرش همتایان بود.

برخی از انگیزه های گزارش شده برای مصرف زیادتر و مشکلات شدیدتر مرتبط با گل مانند مسائل مربوط به روابط، مشکلات مالی یا مسائل مربوط به مدرسه بود. این انگیزه ها شامل ادراک تغییر یافته از قبیل بهبود تجربیات ادارکی و یا افزایش حسی مثل بهتر تجربه کردن صدای موسیقی نیز می شدند. همچنین آزمایشگری با افزایش استفاده در طول زمان و مشکلات جدی پی آیند همراه بود.

ترک گل چگونه است

در درمان مصرف گل اغلب از مشاوره و روان درمانی استفاده می شود. هدف، کمک به افراد در یادگیری رفتارهای جدید است. همچنین درمان اختلالات همراه یا بیماری های زمینه ای. این درمان های همه جانبه از عود مجدد پیشگیری کرده و یا احتمال بازگشت را به حداقل می رساند.

مشاوره یا رواندرمانی به شیوه های مختلفی قابل ارائه است.

درمان شناختی- رفتاری

درمان های تحلیلی

مشاوره های گروهی یا گروه درمانی

خانواده درمانی [برای دریافت یک مشاوره خانواده از طریق همین وب سایت می توانید نوبت خود را رزرو فرمائید.]

عضویت درگروه های حمایتی و دریافت پشتیبانی

در حالی که هیچ دارویی برای درمان سوء مصرف گل یا ماریجوانا تایید نشده است، داروهای ضد افسردگی و سایر داروها ممکن است برای درمان علائم شدید افسردگی یا اضطراب استفاده شوند. بعد از مطالعه این مقاله ممکن است نیاز به مشاوره روانشناسی پیدا کرده باشید. برای دریافت نوبت روانشناس می توانید از فرم رزرو نوبت در صفحه اصلی سایت استفاده فرمائید.

3 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • درباره ماده حشیش مطالب را خواندم بسیار مورد استفاده اینجانب قرار گرفت.

    پاسخ
  • من همین دیشب از سره خریت ،کنجکاوی انجام دادم دوکام سنگین از بینی بالا کشیدم و بعد قورت دادم دودش وپشتش دوکام سیگار ساده کشیدم یعنی سیگاری نع اونم به همین روش کشیدم وبعد یا أبلفضل من قرص اعصاب مصرف میکنم وااای واااای داشتم میمردم بیمارستانی شدم هنوز هم دلهره اظطراب احساس تنگی نفس،قلبم حس میکنم کند میزنع از ترس نه دیشب نه صبح نه ظهرقرصم و خوردم بعد دیدم دارم یه طوری میشم ترسیدم قرص ظهرو عصر خوردم پنج وشیش عصر بود دیگه هم لب به سیگار کشیدن نزدم ولی حالم …تورو خدا استفاده نکنید یه موقع…..یه چیزی میونه مرگ و زندگی رو تجربه کردم من مرگ وتجربه کردم نکنید توروخدا نکنید از جونتون سیر شدین نکنید اصلا طرفه اینطور چیزها نرید حالم خوب نیست ‌‌‌‌‌..

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.