رواندرماني پويشي تجربي تسريع شده

روان درمانی پويشي تجربی تسریع شده (AEDP) یک مدل مبتنی بر درمان تحول محور است. یک اصل محوری در این نوع رواندرمانی پویشی این است که بحران و رنج را فرصتی برای شما می‌بیند تا توانایی خود را برای بهبودی و تجربه تغییر زندگی پیدا کنید.

روان درمانی پويشي تجربی تسریع شده برای کمک به افراد برای دست یابی به رشد و شکوفایی است، و اغلب برای افرادی که در گذشته تروما، افسردگی، اضطراب یا فشار روانشناختی داشته اند مفید است.

بحران و رنج فرصت هایی را برای بیدار کردن ظرفیت های خارق العاده ای فراهم می کند که در غیر این صورت ممکن است خفته، ناشناخته و استفاده نشده باقی بمانند. این رواندرمانی مبتنی بر استفاده تجربی از این فرصت ها برای بهبود و تحول است. اصل این مداخله، کاوش در تنهایی و در نتیجه، کار مشترک بر روی یک رابطه درمانی است که هم به عنوان پناهگاه امن و هم مطمئن تجربه می شود. هنگامی که این وضعیت ایجاد شد، کار با تجربه عاطفی، التیام تجربی تروما و رنج و گسترش تجارب تحول مثبت انجام می شود.

روان درمانی پويشي تجربی تسریع شده

چهار بعد اصلی AEDP

1) روان درمانی پويشي تجربی تسریع شده بر یک باور عمیق به ظرفیت‌های ذاتی مراجعان استوار است که همیشه قابل بازیابی هستند، خود را اصلاح می کنند و به خود واقعی فرد التیام می بخشند. این توانایی و ظرفیت سلامت در درون، در ذهن و بدن ما جا افتاده است. همه ما قادریم به این قسمت از خودمان دسترسی پیدا کنیم، حتی پس از اینکه در نتیجه تجربیات دردناک عاطفی پنهان شده باشد.

2) تجربیات جدید مشاهده شده و درک شدن برای التیام عمیق ترین آسیب ها و ایجاد بستر جدیدی برای کاوش و تغییر اهمیت ویژه ای دارد.

3) از طریق دفاع به عمیق ترین سطوح آسیب که در آن بهبودی می تواند بیشترین تأثیر را برای تغییر داشته باشد نفوذ می کند. درمانگر AEDP به آرامی با مراجعین به سمت احساسات دردناک می رود، اطمینان را برای مراجع ایجاد می کند و به او اجازه می دهد تا دردی را که اغلب از دیگران پنهان است را آشکار کنند.

4) اعتماد جدیدی را به قدرت تجربه هر احساسی برمی انگیزد. بدون توجه به ترس از آشکار کردن، انعکاس یا پردازش، با حضور امن بهترین روانشناس تهران تا پذیرش کامل و رضایت ازخود پیش می رود.

اصول روان درمانی پويشي تجربی تسریع شده

درمانگر AEDP به انسانیت در رابطه درمانی باور دارد و اطمینان و امنیت را بی دریغ ارائه می دهد. او برای کمک به درمانجو در مواجهه با پریشانی، فعالانه شرکت می کند. روان درمانی را فرصتی فوق العاده برای رشد و تحول می داند و این دیدگاه را در طول دوره درمان حفظ می کند.

درمانگر AEDP هدایت مراجع را هنرماندانه پیگیری می کند. او تشخیص می دهد که چه زمانی و چگونه به درمانجو کمک کند تا زندگی عاطفی خود را داشته باشد. سپس، در زمان مناسب از مسیر خارج می شود تا شاهد پدیده های طبیعی هیجانات و تجربیات جدید مراجع باشد.

روان درمانی پويشي تجربی سریع برای چه مشکلاتی مناسب است

این رواندرمانی را می توان برای طیف گسترده ای از جمعیت ها استفاده کرد. از آنجایی که درمان مبتنی بر بستر تعادل عاطفی و احساس امنیت در مراجع است، بسیاری از مشکلات مختلف را می توان با این درمان مورد توجه قرار داد. مشکلاتی از قبیل:

اضطراب

انزوای اجتماعی

افسردگی

فقدن شفقت به خود

عزت نفس پایین

مشکلات بین فردی

سوء ظن

تنظیم هیجانی، به ویژه در هنگام پریشانی

تروما و اختلال استرس پس از سانحه

مزایای AEDP

بسیاری از مدل های درمانی بر تسکین رنج و درد عاطفی تمرکز دارند. البته کمک به افراد برای احساس درد کمتر در روند درمان بسیار مهم است. مردم زمانی که در حال تجربه درد عاطفی هستند به دنبال کمک می روند و نیازمند امید و راهنمایی هستند. با این حال، مدل AEDP به همین جا ختم نمی شود.

فراتر از تغییر ساده رفتارها یا نگرش ها، AEDP بر بهبود و تغییر در سطح بنیادی تمرکز دارد. هدف از درمان فقط به حداقل رساندن علائم منفی یا کاهش رنج نیست. رواندرمانی برای تشویق شما به یافتن دگرگونی واقعی از طریق تجربه است تا بتوانید رشد کنید و شکوفا شوید.

درمان AEDP به افراد کمک می کند تا ازعلائم خود احساس ضعف نکنند. این ممکن است برای افرادی که علائم متفاوتی از شدید تا متوسط ​​دارند نیز صادق باشد. به این معنی که AEDP ممکن است یک اقدام پیشگیرانه موثر برای افرادی باشد که در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانی جدی هستند.

روان درمانی پويشي تجربی سریع و زوج ها

همانطور که AEDP در درمان فردی بر مواردی مانند هماهنگی، کاوش امن و تجارب عاطفی اصلاحی متمرکز است، برای زوج ها نیز الگو های مشابهی را ارائه می دهد. یک محیط مثبت و تایید کننده را فراهم می کند، و به مراجعین در بهبود مهارت های ارتباطی خود کمک کند.

AEDP به هر یک از زوجین کمک کند تا:

با هر پیشینه ای از تجربیات دردناک یا آسیب زا که در داخل یا خارج از پویایی آنها اتفاق افتاده است، مقابله کنند.

تجربه طرف مقابل خود را با کمک رواندرمانی کاوش کند.

یاد بگیرد که چگونه کنجکاو شود، احساس مرتبط بودن پیدا کند و در تعاملات درون رابطه حضور داشته باشد.

موانع احتمالی که ممکن است بر سر راه صمیمیت قرار گیرد و آسیب ‌پذیری واقعی از شریک زندگی‌ را ایجاد کند، شناسایی کنید.

سطوح متعادل تری از صمیمیت ایجاد و ارتباط نزدیک تری برقرار کنند.

آیا روان درمانی پويشي تجربی سریع مفید است

این نوع روان درمانی پويشي افراد را تشویق می کند تا یک دلبستگی ایمن ایجاد کنند و بتوانند احساسات سخت را به صورت فیزیکی تجربه و پردازش کنند. در این رویکرد، درمانگر یک رابطه امن و حمایتی با مراجع برقرار می کند و این رابطه محیط مورد نیاز برای ایجاد تغییر را فراهم می کند.

مطالعات نشان می‌دهد که AEDP می‌تواند به افراد کمک کند تا از طریق احساسات دشوار با تجربیات آسیب ‌زا گذشته کار کنند. درمانگر در طول این فرآیند حضور دارد، مثبت و مؤید است و به درمانجو کمک می کند تا:

دفاع کاهش یابد

به اندازه کافی احساس امنیت کند تا خاطرات و احساسات آسیب زا ابراز شوند.

تجربیات خود را انعکاس دهد

با احساسات دشوار ارتباط برقرار کند

احساس آرامش کند

انعطاف پذیری افزایش و عملکرد بهبود یابد.

این درمان ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب، اختلالات عاطفی، پریشانی و انزواگزینی مفید باشد. به نظر می‌رسد که این مداخله مانند سایر اشکال درمان، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) یا مشاوره خانواده، درمان روانپویشی مؤثر است.

ماوردی که باید در نظر بگیرید

یکی از اجزای AEDP، به نام «فراپردازش»، می‌تواند برای برخی افراد تجربه‌ ای چالش برانگیز باشد. فراپردازش به معنای مشاهده و تجربه فرآیند تغییر در زمان وقوع آن است. در طول AEDP، درمانگر از شما می‌خواهد که در هنگام کار با هیجانات، احساسات بدنی خود را تجربه کنید و توجه شما را به رابطه ‌تان با آنها معطوف می‌کند. این تمرین به منظور ایجاد یک دلبستگی ایمن و مطمئن بین شما و احساسات شما است.

فراپردازش ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی ایجا کند، و ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید. برخی از منتقدان معتقدند که فراپردازش ممکن است برای افرادی که مکانیسم‌های دفاعی بسیار قوی دارند یا احساس خشم زیادی دارند، دشوار باشد.

همچنین می‌تواند برای افرادی که مسخ شخصیت یا غیرواقعی‌شدن را تجربه می‌کنند، نتیجه معکوس دهد. زیرا ممکن است آنها را تشویق کند که حتی بیشتر از خودشان احساس جدایی پیدا کنند. توضیح این تکنیک صرفا برای آشنایی بیشتر شماست. برای دریافت نوبت روانشناس به فرم رزرو نوبت در صفحه اصلی سایت مراجعه بفرمائید.