رواندرمانی یا دارودرمانی

رواندرمانی یا دارودرمانی؟ شاید موضوع مورد سئوال بسیاری از افراد باشد. چند سال قبل، بهبودی از مشکلات روانشناختی را وابسته به دارو می دانستند. اما همانند سایر چیزهایی که راحت به دست می آیند، بهبودی روانشناختی حاصل از دارو نیز می تواند موقتی یا با عوارضی همراه باشد. با آگاهی و شناخت بیشتر از رواندرمانی یا دارودرمانی می توانید تصمیم های موثرتری بگیرید. بعد از مطالعه این مقاله اگر نیاز به ویزیت روانشناس داشنید از صفحه اصلی سایت برای رزرو نوبت استفاده فرمائید.

رواندرمانی یا دارودرمانی

در ادامه با مطالب زیر آشنا می شوید:

• اثر پلاسبو
  • راهکار دردسترس
  • مشکلات زیربنایی
  • کاهش علائم و بهبود کارکرد
  • زیربنای مشکلات
  • یادگیری

اثر پلاسبو

اگر شما ستون سلامت را در روزنامه‌ها پیگیری کرده باشید با اثر پلاسیبو آشنایی دارید، بدین معنی که بیماران به اقدامات دارویی خنثی پاسخ می‌دهند. قرص‌‌های بدون داروی فعال (پلاسبو) به عنوان معیار کنترل آزمایش‌‌های بالینی به جهت‌اندازه گیری تأثیر یک داروی جدید بکار برده می‌شوند و مزآیای درمانی را با تعامل ساده با بیمار مقایسه می‌کنند.  این جریان گاهی غلبه ذهن بر ماده و یا “همه چیز در ذهن تو جای دارد” نام گرفته است. در واقع آنچه اهمیت دارد ذهن است و فعالیت‌‌های ذهنی محدودی وجود دارد که در تامل با بدن محدود به منطقه جمجمه‌ای باشد. اثر پلاسبو در مشکلات زیر گزارش شده است:

• اختلالات خواب
  • اضطراب فراگیر
  • فوبیا

راهکار دردسترس

در رابطه با مشكلات روانشناختي كه عوامل زمينه ساز قوي دارند كمتر به دنبال راهكارهاي دردسترس باشيد. راهكارهاي در دسترس مثل داروهاي اعصاب ممكن است كاهش علائم را به طور موقت به همراه داشته باشند. عوامل زمينه ساز قوي بهتر است تحت رواندرماني هاي موثر قرار گيرند. فرض كنيد طي سال تحصيلي درس نخونده باشين و شب امتحان شروع كنيد به جستجو و پرسش كه فردا چگونه امتحان رو درست بدم.. در اين مواقع الزامي رو براي بكار بردن راه حل هاي غير متداول و شايد كمتر مؤثر احساس مي كنيد مثل بيدار ماندن تا صبح با قهوه یا قرص، تقلب يا غيره..

براي مشكلات و اختلالات روانشناختي ريشه دار هم هر تلاشي براي بكاربردن راهكارهاي دردسترس مثل قرص و دارو احتمالا نتایج موقتی به همراه دارند.

مشکلات زیربنایی

در روانشناسي، درمان مشکلات زیربنایی مورد توجه مي باشد نه صرفا كاهش علايم. توجه داشته باشيد كه راه حل ها گاهي خود مشكل هستند. به عنوان مثال دو تا سه دهه گذشته دارو درماني، درمان رائج مشكلات و بيماريهاي روانشناختي بود. حدود يه دهه گذشته نتايج مطالعات نشان داد تنها بيست درصد از افراد داراي مشكلات روانشناختي به دارو و بستري نياز دارند. اين امار هم اكنون به ده درصد رسيده. این ده درصد افرادی هستند که بوسیله دارو کنترل خواهند شد که آسیبی جدی به خود یا اطرافیان وارد نکنند. درمانگراني كه از دارو استفاده مي كردند در حال تلاش بيشتر براي يادگيري درمان هاي روانشناختي يا رواندرماني هستند.

کاهش علائم و بهبود کارکرد

طی سال‌های اخیر، روانشناسی با تأکید بر توانمندی‌ها و فضیلت‌های آدمی، به بررسی عواملی در انسان پرداخته است که سلامت روان، موفقیت و خشنودی از زندگی را، حتی در شرایط استرس زا در سطح بهینه نگه دارد. افرادی که از علائم روانشناختی رهایی میابند و در کنار آن کارکرد موثری در خانواده و اجتماع پیدا می کنند، می توانند خشنودی و لذت بیشتر در زندگی تجربه کنند. افراد نه تنها به دنبال اصلاح نقاط ضعف خود هستند، بلکه نیاز دارند نقاط قوت خود را نیز تقویت کنند، آن‌ها به دنبال زندگی معنادار و دارای قصد و هدف هستند. بدیهی است که این شرایط به سادگی و با تعداد زیادی قرص و دارو حاصل نمی‌شوند.

زیربنای مشکلات

دانش روانشناسی درباره مشکلات و بیماری ها در مقایسه با چند سال قبل افزایش یافته است. این دانش در مقایسه با وضعیت بهینه خود در آینده همانند طفلی نوپا است. آنچه اهمیت دارد کمک به انسان برای رهایی از درد و رنج است. تمامی علوم در این فرایند در حال حرکت هستند. با نگاهی دقیق به بیماری ها مشخص می شود که پیشرفت های قابل توجی در درمان صورت گرفته است. یکی از این پیشرفت ها توجه به عوامل سبب ساز و فرایندهای سبب ساز مشکلات و بیماری های روانشناختی است. این موارد در کودکی تاثیر خود را برجا می گذارند. توجه روانشناسان بر عوامل ژنتیکی کمتر شده و بر این موارد افزایش یافته است. چراکه این عوامل اختیار عمل انسان را آشکار می کنند. بنابراین به انسان توصیه می شود که مسئولیت رفتارها و مشکلات آتی فرزندان خود را بپذیرد.

یادگیری

یک دکتر روانشناس خوب در تهران یا سایر شهرها در روند رواندرمانی، فرد را در معرض نوعی جدید از یادگیری قرار می دهد. این اتفاق در دمان های درویی مشاهده نمی شود. بسیاری از داروها به دلیل عوارض جانبی ممکن است حتی نیاز به یادگیری را در مراجع خاموش کنند. بنابراین در خیلی مواقع حتی خود “فرایند یادگیری” ممکن است مختل شده باشد. رواندرمانی به بهبود فرایندهای زیربنایی از این قبیل می پردازد. امیدوارم درباره تفاوت رواندرمانی یا دارودرمانی مطلع شده باشید. راه سخت تر است اما یادگیری حاصل از آن احساس تسلط برای انسان به همراه دارد. همچنین استفاده از مشاوره خانواده در کنار جلسات رواندرمانی فردی می تواند بسیار مفید باشد. خدمات مشاوره آنلاین نیز برای شرایطی است که رفت و آمد برای شما دشوار باشد.

دکتر رامین علوی نژاد