درمان افسردگی سالمندان

افسردگی در افراد مسن متداول است. اما اغلب تشخیص داده نمی شود و در نتیجه برای درمان افسردگی اقدامی نمی شود. سیستم مراقبت فعلی ناکافی است. مراکز اقامتی و سایر امکانات موجود معمولاً برای تشخیص و معالجه سالمندان مبتلا به افسردگی مجهز نیستند. از آنجا که هیچ آزمایش تشخیصی مطمئنی در این رابطه وجود ندارد، ارزیابی دقیق بالینی ضروری می شود. درمان افسردگی سالمندان در اواخر زندگی با داروهای ضد افسردگی و عوارض جانی آن می تواند پر چالش برانگیز باشد. یک رویکرد جامع و چند رشته ای برای پیش بینی طولانی مدت افسردگی در بیماران مسن ضروری است.

درمان افسردگی سالمندان

افسردگی یک بخش طبیعی از پیری نیست. فقدان ارتباط مناسب بین مراقبت های سالمندان و متخصصین روانشناسی، یک سیستم مراقبتی ناکافی برای بیماران مسن افسرده ایجاد کرده است.

مشکلات جسمی همزمان و انتظارات عملکردی پایین تر از بیماران مسن اغلب شدت اختلال را پنهان می کند. به طور معمول، بیماران مسن مبتلا به افسردگی خلق افسرده را گزارش نمی کنند. بلکه در عوض علائم گسترده تری مانند بی خوابی، بی اشتهایی و خستگی را ابراز می کنند.

افراد مسن اغلب اوقات افسردگی خفبف را به عنوان پاسخ قابل قبول به استرس زندگی یا بخشی طبیعی از فرایند پیری می پذیرند. افسردگی سالانه حدود 43 میلیارد دلار در یک کشور می تواند هزینه داشته باشد. هزینه های مستقیم و غیرمستقیم آن تقریباً مشابه بیماری عروق کرونر قلب است. مراجعه به بهترین روانشناس تهران یا سایر شهرها می تواند به کاهش رنج متحمل شده از سمت افسردگی کمک کند.

آیا شما فرد مسنی هستید که افسردگی دارد؟

آیا علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست داده اید؟ با احساس درماندگی و ناامیدی دست و پنجه نرم می کنید؟ گذراندن روزمره سخت تر و دشوارتر شده است؟ اگر این چنین است، شما تنها نیستید. افسردگی می تواند صرف نظر از پیشینه یا دستاوردهای ما برای هر یک از ما در هر مرحله ای از زندگی اتفاق بیافتد. علائم افسردگی سالمندان می تواند بر روی همه جنبه های زندگی آنها تأثیر بگذارد. یعنی بر انرژی، اشتها، خواب، علاقه، سرگرمی و روابط تأثیر منفی به جا بگذارد. در بسیاری موارد درمان افسردگی شدید در سالمندان ضرورت میابد.

درمان افسردگی در سالمندان و ضرورت تشخیص به موقع آن

متأسفانه، بسیاری از افراد سالمند افسرده قادر به تشخیص علائم افسردگی نیستند، یا اقدامات لازم برای دریافت کمک حرفه ای را انجام نمی دهند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افسردگی سالمندان اغلب نادیده گرفته شود:

• ممکن است تصور کنید که افسردگی فقط بخشی از پیری است.
  • شما ممکن است منزوی شده باشید – که خود می تواند منجر به افسردگی شود – و تعداد کمی از افراد در اطراف شما متوجه ناراحتی شما شوند.
  • ممکن است متوجه نشوید که شکایات جسمی شما علائم افسردگی است.
  • شما ممکن است تمایلی نداشته باشید که در مورد احساسات خود صحبت کنید یا از اطرافیان کمک بخواهید.

مهم است که درک کنیم که افسردگی بخشی اجتناب ناپذیر از پیر شدن نیست. نه نشانه ضعف است نه نقص شخصیت. به درمان افسردگی سالمندان می توان امیدوار بود و از آن نتیجه مثبت گرفت. همچنین مهم است که بدانیم چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم.

در طول زندگی و با افزایش سن تغییرات زیادی تجربه می شوند. تغییراتی از قبیل بازنشستگی، مرگ عزیزان یا از دست دادن سلامت جسمی که گاهی اوقات این موارد می توانند منجر به افسردگی شود. مهم نیست که با افزایش سن با چه چالش هایی روبرو می شوید، شما می توانید یکبار دیگر احساس خوشبختی و امید داشته باشید و از سالهای طلایی زندگی خود لذت ببرید.

علائم و نشانه های افسردگی در بزرگسالان مسن

• شناخت افسردگی در افراد مسن با دانستن علائم و نشانه ها آغاز می شود. پرچم های قرمز افسردگی در ادامه مرور می شود.
  • غم یا احساس ناامیدی
  • دردهایی بدون دلیل یا تشدید شده
  • از دست دادن علاقه به معاشرت یا سرگرمی ها
  • کاهش وزن یا کاهش اشتها
  • احساس ناامیدی یا درماندگی
  • نداشتن انگیزه و انرژی
  • اختلالات خواب (مشکل خوابیدن یا در خواب ماندن، خواب زیاد یا خواب آلودگی روزانه).
  • کاهش خود ارزشمندی شخصی (نگرانی در مورد بار اضافی بودن).
  • کند شدن حرکت یا گفتار
  • افزایش مصرف الکل یا سایر مواد مخدر.
  • افکار خودکشی
  • بی توجهی به مراقبت های شخصی (کنار گذاشتن وعده های غذایی، غفلت از بهداشت شخصی).

دلایل افسردگی در سالمندان

هرچه بزرگتر می شویم، اغلب با تغییرات چشمگیری در زندگی روبرو می شویم که می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. دلائل افسردگی می تواند شامل موارد زیر شود.

مشکلات سلامتی

بیماری و ناتوانی جسمی، درد مزمن یا شدید، کاهش توانایی شناختی، آسیب به تصویر بدن به دلیل جراحی یا بیماری همه می توانند در شکل گیری افسردگی موثر باشند.

تنهایی و انزوا

عواملی مانند تنها زندگی کردن، حمایت اجتماعی محدود و رو به کاهش به دلیل مرگ یا جابجایی، کاهش تحرک به دلیل بیماری یا از دست دادن امتیاز رانندگی، می تواند باعث افسردگی شود.

کاهش احساس هدف داشتن

بازنشستگی می تواند از دست دادن هویت، اعتماد به نفس و امنیت مالی را به همراه داشته و خطر افسردگی را افزایش دهد. محدودیت های جسمی در فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید نیز می تواند بر حس هدف داشتن شما تأثیر بگذارد.

ترس

شامل ترس از مرگ و همچنین اضطراب به دلیل مشکلات مالی، مسائل بهداشتی، یا سوء استفاده یا بی توجهی است.

داغدیدگی های اخیر

مرگ دوستان، اعضای خانواده و حیوانات خانگی یا از دست دادن همسر یا شریک زندگی از دلایل عمده افسردگی در افراد مسن است. برای دریافت نوبت از مشاوره خانواده از طریق همین سایت اقدام فرمائید.

مشکلات جسمی که می تواند باعث افسردگی سالمندان شود

مهم است که آگاه باشید مشکلات جسمی می تواند به طور مستقیم یا به عنوان یک واکنش روانی به بیماری، باعث افسردگی در افراد مسن و سالمندان شود. هر بیماری مزمن جسمی، به ویژه اگر دردناک، ناتوان کننده یا تهدید کننده زندگی باشد، می تواند منجر به افسردگی شود یا علائم افسردگی شما را بدتر کند.

این موارد شامل:

• بیماری پارکینسون
  • سکته
  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • اختلالات تیروئید
  • کمبود ویتامین B12
  • بیماری زوال عقل و آلزایمر
  • لوپوس
  • مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)

افسردگی سالمندان به عنوان عارضه جانبی دارو

علائم افسردگی همچنین می تواند به عنوان عارضه جانبی بسیاری از داروهای تجویز شده باشد. اگر چند دارو مصرف می کنید، به طور ویژه در معرض خطر این علائم هستید. در حالی که عوارض خلقی جانبی ناشی از داروهای تجویز شده می تواند برای همه وجود داشته باشد، افراد مسن حساس تر هستند زیرا با افزایش سن، بدن از نظر متابولیسم و پاسخ به داروها کارایی کمتری پیدا می کند.

داروهایی که می توانند افسردگی را ایجاد یا آن را بدتر کنند عبارتند از:

• داروهای فشار خون (به عنوان مثال کلونیدین)
  • بتابلاکرها (به عنوان مثال Lopressor ، Inderal).
  • داروهای کلسترول بالا (به عنوان مثال لیپیتور ، Mevacor ، Zocor).
  • داروهای آرامبخش (به عنوان مثال Valium ، Xanax ، Halcion).
  • مسدود کننده های کانال کلسیم.
  • دارو برای بیماری پارکینسون.
  • قرص های خواب آور
  • داروهای زخم معده (به عنوان مثال Zantac ، Tagamet).
  • داروهای قلبی حاوی reserpine.
  • استروئیدها (به عنوان مثال کورتیزون و پردنیزون).
  • مسکن ها و داروهای آرتروز.
  • استروژن ها (به عنوان مثال Premarin ، Prempro).
  • داروهای آنتی کولینرژیک که برای درمان اختلالات دستگاه گوارش استفاده می شوند.

زوال عقل در مقابل افسردگی

هرگز تصور نکنید که از دست دادن چالاکی ذهنی فقط نشانه ای طبیعی از پیری است. این کاستی می تواند نشانه ای از افسردگی یا زوال عقل باشد که هر دو در سالمندن شایع است. افسردگی و زوال عقل علائم مشابه بسیاری دارند، از جمله مشکلات حافظه، گفتار و حرکات کند و انگیزه کاهش یافته. بنابراین تشخیص این دو از یکدیگر دشوار است و باید به یک روانشناس افسردگی مراجعه کنید.

خودیاری افسردگی سالمندان

این یک افسانه است که فکر می کنید بعد از یک سن خاص، افراد مسن نمی توانند مهارت های جدیدی یاد بگیرند، فعالیت های جدیدی را امتحان کنند یا تغییرات جدیدی در سبک زندگی ایجاد کنند. حقیقت این است که مغز انسان هرگز تغییر را متوقف نمی کند، بنابراین شما به عنوان یک بزرگسال مسن تر، به اندازه یک جوان قادر به یادگیری چیزهای جدید و سازگار شدن با ایده های جدید هستید. و این می تواند به شما کمک کند تا از افسردگی بهبود یابید.

غلبه بر افسردگی شامل یافتن چیزهای جدیدی است که از آنها لذت می برید. مواردی از قبیل یادگیری سازگاری با تغییرات ، تحرک بدنی و اجتماعی و احساس ارتباط با جامعه و عزیزانتان.

البته، هنگامی که افسرده هستید، اقدام به خودیاری می تواند سخت باشد. گاهی اوقات، فقط فکر کردن در مورد کارهایی که برای بهتر شدن باید انجام دهید، طاقت فرسا به نظر می رسد. اما قدم های کوچک می توانند تفاوت زیادی در احساس شما ایجاد کنند. با برداشتن گام های کوچک، روز به روز علائم افسردگی شما کاهش می یابد و احساس انرژی و امید یک بار دیگر در شما افزایش پیدا می کنید.

معنی و هدف را در زندگی خود دوباره ایجاد کنید

برای غلبه بر افسردگی – و جلوگیری از بازگشت آن – مهم است که همچنان تعامل ایجاد کنید و از هدفی قوی در زندگی خود لذت ببرید. با افزایش سن، زندگی شما تغییر می کند و ممکن است چیزهایی را از دست دهید که قبلاً وقت شما را اشغال می کردند و به زندگی معنی می بخشیدند. بازنشستگی، از دست دادن دوستان نزدیک یا عزیزان، جابجایی به دور از شبکه اجتماعی و تغییر در سلامت جسمی، مالی می تواند بر روحیه، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی شما تأثیر بگذارد.

اما هنوز راههای زیادی وجود دارد که شما می توانید معنای جدیدی در زندگی پیدا کنید و همچنان در دنیا احساس تعامل کنید. گاهی اوقات فقط مسئله این است که طرز فکر خود را درباره روند پیر شدن دوباره تغییر دهید. اقدامات زیادی برای درمان افسردگی سالمندان وجود دارد.

روی آنچه هنوز می توانید انجام دهید تمرکز کنید، نه کاری که قبلاً می توانستید انجام دهید. شاید از اینکه قادر به انجام کارهای قبلی نیستید ناامید شوید. یا شاید ایده های منفی در مورد پیر شدن، اعتماد به نفس شما را سست کرده است. به جای تمرکز بر آنچه قبلاً انجام می دادید، سعی کنید روی کارهایی که می توانید انجام دهید تمرکز کنید. خواهید دید که هنوز چه مقدار گزینه پیش رو دارید.

مهارت جدیدی بیاموزید

موضوعی را انتخاب کنید که همیشه می خواستید یاد بگیرید، یا باعث تخیل و خلاقیت شما می شده است. به عنوان مثال یک ساز موسیقی، یک زبان خارجی یا یک بازی یا ورزش جدید. یادگیری فعالیت های جدید نه تنها به زندگی معنا و لذت می بخشد، بلکه می تواند به حفظ سلامت مغز و جلوگیری از زوال روانی کمک کند.

وارد جامعه خود شوید

سعی کنید در یک رویداد محلی شرکت کنید، به بچه ها تعلیم دهید یا برای هدفی که برای شما مهم است داوطلب شوید. کار در جامعه می تواند یک روش عالی برای استفاده و انتقال مهارتهایی باشد که در حرفه خود به کار گرفته اید. در سالمندی استرس اشتغال منظم دیگر وجود ندارد.

به ظاهر خود رسیدگی کنید

وقتی بازنشسته می شوید، آسان است که کمی خود را رها کنید و لازم نیست مسئولیت های قبلی را به دوش بکشید. اما تلاش برای رسیدگی به ظاهر خود هر روز صبح، می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند و احساس شما را بهبود بخشد.

مسافرت رفتن

وقتی بازنشسته شدید و بچه هایتان از خانه خارج شدند، احتمالاً وقت بیشتری برای بازدید از مکانهایی که همیشه می خواستید ببینید، در دست دارید. در تعطیلات یک جایی جدید را رزرو کنید، یا آخر هفته به یک مکان مورد علاقه بروید. برای تقویت روحیه شما لازم نیست سفر پرهزینه یا گران داشته باشید. با پیاده روی، ماهیگیری یا کمپینگ یا گذراندن یک روز در ساحل از تفریح ​​در طبیعت لذت ببرید. همچنین می توانید درباره درمان افسردگی در خانه بیشتر بیاموزید. بعد از مطالعه این مقاله ممکن است به ویزیت روانشناس نیاز پیدا کرده باشید. برای نوبت حضوری روانشناس می توانید از اطلاعات تماس انتهای همین صفحه استفاده فرمائید.