آنچه رابطه را خراب می کند

وقتی در یک رابطه سالم هستید، همه چیز به خوبی کار می کند. مطمئناً مشکلات اجتناب ناپذیر هستند. اما شما معمولاً با هم تصمیم می گیرید که آشکارا در مورد مشکلاتی که پیش می آید صحبت می کنید و واقعاً از همراهی یکدیگر لذت می برید. یا مشکلات را رها کنید تا مزمن شود. در ادامه مقاله این موضوع از دید بهترین روانشناسان تهران و سایر شهرها مرور می شود که چه چیزهایی رابطه را خراب میکند.

چه چیزهایی رابطه را خراب میکند
دکتر علوی نژاد، روانشناس رابطه می گوید: اگر پس از گذراندن وقت با شریک زندگی خود به طور مداوم احساس خستگی یا ناراحتی می کنید، می تواند نشانه ای از این باشد که همه چیز باید تغییر کند.

در اینجا نگاهی به برخی از علائم سمی بودن در یک رابطه انداخته شده است. و اینکه اگر آنها را در رابطه خود بشناسید، چه کاری باید انجام دهید.

چه رفتار هایی رابطه را خراب میکند

بسته به ماهیت رابطه، برخی رفتارهای ظریف یا بسیار آشکار می تواند به یک ارتباط عاطفی آسیب وارد کند. اگر در یک رابطه بد هستید، ممکن است برخی از علائم زیر را در خود، شریک زندگی یا خود رابطه تشخیص دهید.

عدم حمایت

زمان با هم بودن شما دیگر مثبت یا حمایت کننده نیست. روابط سالم، مبتنی بر تمایل متقابل برای دیدن موفقیت دیگری در همه زمینه‌های زندگی است. اما وقتی همه چیز متعارض شود، هر دستاوردی تبدیل به یک رقابت می شود. به عبارت دیگر، شما احساس نمی کنید که همسرتان از شما حمایت می کند.

تعامل منفی

به جای اینکه با یکدیگر مهربان رفتار کنید، بیشتر مکالمات شما مملو از طعنه، انتقاد یا خشم آشکار است. حتی ممکن است از صحبت کردن با یکدیگر اجتناب کنید.

حسادت

در حالی که تجربه حسادت هر از گاهی طبیعی است، دکتر علوی نژاد توضیح می‌دهد که اگر نتوانید خود را وادار کنید که در مورد موفقیت همسر فکر یا احساس مثبتی داشته باشید، می‌تواند به مشکل تبدیل شود.

کنترل رفتارها

زیر سوال بردن رفتارهایی که همیشه با آن مواجه بوده اید یا وقتی که بیش از حد از یک رفتار ناراحت ‌شوید، هر دو نشانه‌ای از رفتار کنترل‌کننده هستند که می‌تواند به تخریب یک رابطه منجر شود. در برخی موارد، این تلاش‌ها برای کنترل شما می‌تواند نشانه ‌ای از سوء استفاده باشد. برای مشاوره روانشناسی بیشتر و رزرو نوبت می توانید به از اطلاعات تماس انتهای همین صفحه استفاده کنید.

رنجش

نگه داشتن کینه ها و صحبت نکردن درباره آنها به این منجر می شود که صمیمیت از بین برود. دکتر علوی نژاد خاطر نشان می‌کند: «به مرور زمان، ناامیدی یا رنجش می‌تواند ایجاد شود. اما بی توجهی به آنها، مشکلات کوچک‌ را بسیار بزرگ‌تر کند».

عدم صداقت

ممکن است متوجه ‌شوید که همسرتان دائماً در مورد ساعات کاری یا افرادی که با آنها ملاقات می‌کند دروغ می‌گوید تا از گذراندن وقت با شریک زندگی خود جلوگیری کند. در این شرایط مشکلات حل نشده قبلی احتمالا نقش دارند.

الگوهایی از بی احترامی

دیر کردن مداوم، «فراموشی» قرارها و سایر رفتارهایی که نشان دهنده بی‌احترامی به زمان شماست، یک نشانه نگران کننده است.

رفتارهای مالی منفی

شریک زندگی شما ممکن است بدون مشورت با شما تصمیمات مالی، از جمله خرید اقلام بزرگ یا برداشت مبالغ هنگفت بگیرد. این کار نیز می تواند مقدمه تخریب یک رابطه باشد.

استرس مداوم

تنش معمولی در هر رابطه ای جریان دارد، اما اینکه خود را دائماً در لبه می بینید، نشانگر آن است که یک کارکرد مهم در رابطه از کار افتاده است.

این استرس مداوم می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد.

نادیده گرفتن نیازهای شما

همراهی با هر کاری که شریک زندگی شما می خواهد انجام دهد، حتی زمانی که برخلاف میل یا سطح راحتی شما باشد، نشانه ای از رابطه متعارض است.

برای مثال، ممکن است با تعطیلاتی موافقت کنید که او به طور عمدی یا ناخواسته، برای قرارهایی که برای شما مناسب نیستند، برنامه ریزی کرده باشد.

روابط از دست رفته

یا برای جلوگیری از درگیری با شریک زندگی خود یا برای عدم توضیح دادن مشکلی که در رابطه شما اتفاق افتاده، وقت خود را با دوستان و خانواده سپری نمی کنید. از طرف دیگر، ممکن است دریابید که اوقات فراغت شما صرف برخورد با شریک زندگی شما شده است.

عدم مراقبت از خود

علاوه بر پاسخ به این سئوال که چه چیزهایی رابطه را خراب میکند باید بدانید که در یک رابطه مخرب، ممکن است عادت های معمول مراقبت از خود را کنار بگذارید. ممکن است از سرگرمی هایی که زمانی دوست داشتید کنار بکشید، سلامتی خود را نادیده بگیرید و اوقات فراغت خود را فدا کنید.

به امید تغییر

ممکن است در رابطه بمانید زیرا پتانسیل های طرف مقابل را می بینید یا فکر می کنید که اگر فقط خودتان و اعمالتان را تغییر دهید، او نیز تغییر خواهد کرد. گاهی اوقات و در برخی موارد امکان تغییر وجود نخواهد داشت.

تردید دائمی

شما نگران هستید که با مطرح کردن مشکلات، تنش شدید ایجاد کنید. بنابراین با گفتگو نکردن از تعارض اجتناب می کنید و هر موضوعی را در خود نگه می دارید.

آیا می توان رابطه را نجات داد؟

بسیاری از مردم تصور می کنند که روابط بد محکوم به فنا هستند، اما همیشه اینطور نیست. تا اینجا این موضوع مرور شد که چه چیزهایی رابطه را خراب میکند. در ادامه موارد دیگری بررسی می شود.

عامل تعیین کننده؟ دکتر علوی نژاد می گوید که هر دو طرف باید بخواهند تغییر کنند. او توضیح می دهد: “اگر فقط یک شریک برای ایجاد الگوهای سالم سرمایه گذاری کند، متاسفانه احتمال کمی وجود دارد که تغییر رخ دهد.”

در اینجا چند نشانه دیگر وجود دارد که نشان می دهد ممکن است بتوانید مشکلات را حل کنید.

تمایل به سرمایه صرف انرژی

هر دوی شما نگرش باز و تمایل به سرمایه گذاری در بهبود رابطه را نشان می دهید. این تمایل ممکن است با علاقه به عمیق‌ تر کردن مکالمات آشکار شود، یا زمان‌های منظمی را برای گذراندن زمان با کیفیت با هم کنار بگذارید.

پذیرش مسئولیت

شناخت رفتارهای گذشته که به رابطه آسیب رسانده است از هر دو طرف حیاتی است. این نشان دهنده علاقه به خودآگاهی و مسئولیت پذیری است.

تغییر از سرزنش به درک

اگر هر دوی شما بتوانید سرزنش را از گفتگو دور کنید و بیشتر به سمت درک و یادگیری هدایت کنید، ممکن است مسیری رو به جلو وجود داشته باشد.

گشودگی به کمک بیرونی تخصصی

این یک راهکار بزرگ است. گاهی اوقات، ممکن است به کمک نیاز داشته باشید تا همه چیز را از طریق مشاوره فردی یا مشاوره خانواده برگردانید.

چگونه می توانیم مشکلات رابطه را حل کنیم

ترمیم یک رابطه بد و سمی به زمان، صبر و تلاش نیاز دارد.

با توجه به اینکه بیشتر روابط متعارض اغلب در نتیجه مشکلات طولانی مدت در رابطه فعلی یا در نتیجه مسائل رسیدگی نشده از روابط قبلی رخ می‌دهند، این مورد به ویژه صادق است.

در اینجا چند مرحله برای تغییر اوضاع وجود دارد.

در گذشته درنگ نکن

مطمئناً، بخشی از ترمیم رابطه احتمالاً شامل پرداختن به رویدادهای گذشته است. اما این نباید تنها محور پیشرفت رابطه شما باشد.

در برابر وسوسه مراجعه مداوم به سناریوهای منفی گذشته مقاومت کنید.

به شریک زندگی خود با شفقت نگاه کنید

وقتی می‌بینید که می‌خواهید شریک زندگی‌تان را برای تمام مشکلات در رابطه سرزنش کنید، سعی کنید یک قدم به عقب بردارید و به محرک‌های بالقوه پشت رفتار او نگاه کنید.

آیا او دوران سختی را در کار گذرانده؟ آیا درام خانوادگی روی ذهن او سنگینی می کرده؟

اینها بهانه ای برای رفتار بد نیستند، اما می توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از مشکلات همسرتان پیدا کنید.

درمان را شروع کنید

گشودگی به درمان می تواند نشانه خوبی باشد که همه چیز قابل اصلاح است. در واقع دنبال کردن این موضوع می تواند برای کمک به پیشرفت رابطه کلیدی باشد. در حالی که مشاوره ازدواج یا سایر شهرها نقطه شروع خوبی است، درمان فردی نیز می‌تواند یک مکمل مفید باشد.

پشتیبانی کنید

صرف نظر از اینکه تصمیم دارید درمان را امتحان کنید، به دنبال فرصت های حمایتی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.