روانکاو خوب تهران

درمان توهم و هذیان

توم و هذیان تجربیات نا خوشایندی هستند که توجه روانشناسان را از دیرباز به خود جلب کرده اند. در ادامه مطالبی در زمینه درمان توهم و هذیان مرور می شود. توضیحی که برای توهم ارائه می شد امروزه تفاوت پیدا کرده است. کلمه “توهم” از زبان لاتین آمده است و به معنای “سرگردانی روانشناختی” می باشد و به عنوان “درک یک شیء یا واقعه ای که وجود ندارد” و “تجربیات حسی که بدون تحریک اندام های حسی مرتبط ایجاد می شوند” تعریف می شود. برای درمان توهم و هذیان در ابتدا یک ارزیابی تشخیصی دقیق توسط بهترین روانشناس تهران یا سایر شهرها ضروری می باشد.

توهم واضح، و توجه برانگیز است و این طور به نظر می رسد که در فضای عینی خارجی قرار دارد. توهم از برخی پدیده های مرتبط که در زیر آمده متمایز است:

  • خواب. که در بیداری تجربه نمی شود.
  • توهم کاذب. که از ادراک واقعی تقلید نمی کند و به وضوح غیر واقعی به نظر می رسد.
  • خطای حسی. که حاصل تحریف ادراک واقعی است.
  • تصورات (تخیل). که تحت کنترل فرد است و همچنین از ادراک واقعی تقلید نمی کند.

انواع توهم

توهم چیست و چگونه توهم را از بین ببریم

توهم می تواند از طریق حواس گوناگون فرد از جمله شنوایی، بینایی، بویایی، چشایی و حسی تجربه شود. بنابراین به پنج نوع تقسیم بندی می شود. در ادامه انواع توهم در روانشناسی مرور می شود.

انواع توهم در روانشناسی

توهم دیداری

توهم های دیداری شامل دیدن چیزهایی می شود که در واقعیت وجود ندارند و ممکن است شامل دیدن اشیاء، الگوهای بصری، افراد یا نور باشد. به عنوان مثال، ممکن است فردی را ببینید که در اتاق نیست یا چراغ چشمک زنی توجه شما را به خود جلب کند که هیچ کس دیگری نمی تواند آن را ببیند. این توهم دومین نوع رایج می باشد. توهم بینایی با بیماری ارگانیک مغز همراه می باشد و یک تظاهر رایج در طیف وسیعی از اختلالات برگشت پذیر و همچنین دژنراتیو مغز است. فعالیت مرتبط با توهم در مناطق بینایی مغز و هیپوکامپوس صورت می گیرد. فعالیت هیپوکامپ مربوط به بازیابی تصاویر بصری از حافظه است و فعالیت قشر حسی به این تجربیات ادراکی وضوح می بخشد.

به گفته دکتر رامین علوی نژاد: فرضیه های متعددی برای توضیح پیدایش توهم بینایی ارائه شده است. سه مورد از آنها در ادامه مرور می شوند که توهم بینایی می تواند نتیجه هر سه فرآیند باشد:

  • روانشناختی / فیزیولوژیک (psychophysiologic). یا همان اختلال در ساختار مغز
  • روانشناختی / زیست شیمیایی (psychobiochemical). به عنوان اختلال در انتقال دهنده های عصبی
  •  روان تحلیلی (psychodynamic). به عنوان تظاهر ناخودآگاه در آگاهی.

توهم شنوایی

توهم شنوایی شایع ترین نوع به حساب می آید. ممکن است شما فردی را تجربه کنید که در واقعیت وجود نداشته باشد و با شما صحبت کند یا به شما بگوید کارهای خاصی انجام دهید. صدا ممکن است آشنا، غریبه و محتواهای مختلفی داشته باشد. توهم های شنوایی می توانند شامل اصوات موسیقیایی، پژواک حاصل از خواندن، سندرم منفجر شدن سر و انواع دیگر نیز شوند. توهم، اطلاعات حسی نادرستی است که فرد به عنوان واقعیت آن را تجربه می کند. به نظر می رسد تمرکز و فراخنای توجه ضعیف، می تواند پیامد طبیعی این تجربه حسی تحریف شده باشد. بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال ممکن است صداهای فاقد فرم مثل وزوز را تجربه کنند که با توهم تفاوت دارد.

توهم لمسی

توهم لمسی شامل احساس لمس یا حرکت در بدن هستند. به عنوان مثال، ممکن است احساس کنید که حشرات در پوست شما در حال خزیدن هستند یا اینکه اندام داخلی شما در حال حرکت است. همچنین ممکن است دست فردی را بر روی بدن خود لمس کنید. توهم لمسی به دلیل سیگنالهای عصبی حسی / لمسی معیوب، در نخاع و تالاموس ایجاد می شود. این پیام های عصبی سپس به قشر حسی حرکتی مغز ارسال می شوند. توهم های حسی حتی در اختلالات اسکیزوفرنی نیز نادر هستند. اغلب اوقات خطاهای حسی ممکن است با توهم لمسی اشتباه گرفته شود. همچنین بیش از 15 % از افرادی که سوء مصرف کوکائین دارند این نوع توهم را تجربه می کنند. همچنین به عنوان عوارض جانبی برخی از داروها از قبیل لووفلوکساسین نیز گزارش شده است.

توهم بویایی

توهم بویایی

توهم بویایی حس بویایی شما را درگیر می کند. باعث می شود بوهایی که در محیط واقعاً وجود ندارد را تشخیص دهید. ممکن است در موقعیت های مختلفی بویی به مشام شما برسد که دیگران آنها را تجربه نمی کنند. گاهی ممکن است منبع بو بدن خود فرد باشد. بوهای تشخیص داده شده در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است ناپسند یا دلپذیر باشد. آنها می توانند در یک یا هر دو بینی ایجاد شوند. ممکن است بو همیشه حضور داشته باشد یا گاهی اوقات تجربه شود. توهم بویایی ممکن است بعد از آسیب دیدگی سر یا برخی عفونت های تنفسی ایجاد شود. همچنین می تواند از تشنج لوب تمپورال، سینوس های ملتهب، تومورهای مغزی و بیماری پارکینسون ناشی شود.

توهم چشایی

توهم های چشایی شبیه توهم بویایی هستند، اما آنها به جای بو، حس چشایی شما را درگیر می کنند. بیماران مبتلا به افسردگی، اشکال در طعم را که اغلب مربوط به عوارض آنتی کولینرژیک دارو است را گزارش می دهند. به ندرت، بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز نیز اشکال در طعم را در زمان عود یا حین بیماری نشان می دهند. اما باید توجه داشت که این وضعیت ها با توهم چشایی متفاوت است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی برخی اوقات دچار توهم چشایی می شوند. با این وجود ممکن است که گاهی اوقات یک میل ناخواسته برای اجتناب از دارو باشد. بیماران مبتلا به سندرم نقص ایمنی انسان اغلب از طعم ناخوشایند شکایت دارند، مشکلی که به نظر می رسد به خودی خود مربوط به این بیماری و همچنین اثر داروهای ضد ویروسی است.

توهم جنسی

توهم جنسی

توهم جنسی احتمالاً بیشتر از سایر توهم ها مورد غفلت واقع شده است. این غفلت ممکن است به این دلیل باشد که وضعیت جنسی خارج از پنج حسی اصلی قرار می گیرد. دلیل دیگر ممکن است این باشد که بیمارانی که از توهم جنسی رنج می برند احتمالاً از صحبت در مورد این مشکل خجالت می کشند. این نوع توهم در بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی گزارش شده است. یک نوع از آن شامل تجربه حسی آزار جنسی می باشد که گاهی منجر به خشوت نسبت به خود یا دیگران شود.

آیا توهم می تواند منجر به هذیان شود؟

علائم روانشناختی بخصوص توهم و هذیان ممکن است تعاملات ویژه­ا ی داشته باشند مثل هذیان­ هایی که از توهم ­ها مشتق می­ شوند. این تجربیات ذهنی غیرمعمول، اغلب روان­شناختی هستند (“روانزاد”، “کارکردی”)، اما ممکن است تقریبا همه در اصل ارگانیک باشند و ممکن است که درنتیجه تعاملات پیچیده عوامل روان­شناختی و پیشینه زیستی آشکار شوند.

آیا توهم می تواند ریسک فاکتور خودکشی به حساب بیاید؟

خطرپذیری خودکشی بدون توجه به تشخیص اولیه یا درخواست درمانی اولیه باید در هر بیماری به دقت ارزیابی شود. علاوه بر این تجربه ذهنی افکار یا رفتارهای خودکشی ممکن است در طول معالجه و یا زندگی بیمار بسیار متفاوت باشد و همیشه باید به عنوان یک عامل خطرساز اولیه خودکشی در نظر گرفته شود. حضور علائم روان­پریشی از قبیل توهم و هذیان و بخصوص توهم دستور می تواند زنگ خطری برای خودکشی و یا حتی دگرکشی به حساب بیاید.

توهم های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر

توهم های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر

افراد وقتی داروهای غیرقانونی مانند آمفتامین، کوکائین، LSD یا اکستازی مصرف کنند، دچار توهم می شوند. اگر قطع سوء مصرف مواد مخدر یا الکل نیز به طور ناگهانی صورت گیرد تجربه توهم به دور از انتظار نیست. توهم ناشی از مواد معمولاً دیداری است، اما ممکن است بر حواس دیگر نیز تأثیر بگذارد. توهم های دیداری می تواند شامل اشکال انتزاعی یا اشکال نور باشد. همچنین ممکن است فرم هایی از حیوان یا افراد داشته باشد. بیشتر اوقات، تحریفات بینایی به شکلی است که درک شخص از دنیای اطراف به طرز نامتعارفی تغییر می کند.

توهم و هذیان می تواند به خودی خود یا به عنوان بخشی از روان پریشی ناشی از مواد مخدر تجربه شود. پس از استفاده طولانی مدت از مواد، ابتلا به اسکیزوفرنی دور از انتظار نخواهد بود. بعضی از افراد ماری جوانا را برای “آرام شدن” و کاهش علائم روانی خود استفاده کنند، بدون این که متوجه باشند در طولانی مدت، منجر به وخیم شدن سایکوز احتمالی آنها می شود.

توهم و خواب

توهم و خواب

توهم های مرتبط با خواب یک نوع پاراسومنیا (خواب پریشی) می باشد. پاراسومنیا رویدادهای ناخوشایند همراه با خواب هستند. توهم در این شرایط تجربه ای بصری است که بسیار واقعی به نظر می رسد. این توهم ها ممکن است سایر حواس را نیز درگیر کنند اما اصولا دیداری هستند. در این حالت فرد اطمینان ندارد که خواب یا بیدار است. فرد اغلب احساس رویا دیدن دارد. این توهم ها معمولا در دو زمان بندی متفاوت رخ می دهند:

  • توهم هایپنوگوجیک. در زمان به خواب رفتن تجربه می شود.
  • توهم هایپنوپامیک. در زمان بیداری از خواب رخ می دهد.

اگر این موارد در طول روز اتفاق بی افتند ممکن است بخشی از نارکولپسی باشند. افراد مبتلا به نارکولپسی ممکن است حمله خواب، فلج خواب یا توهم هایپنوگوجیک داشته باشند. توهم های بصری پیچیده تر که در شب رخ می دهند، ممکن است تجربه ای متمایز را آشکار کنند. فرد بعد از بیدار شدن ناگهانی و بدون به یاد آوردن یک رؤیای مرتبط ممکن است یک توهم بصری واضح را تجربه کند. این توهم می تواند شامل افراد یا حیواناتی شود که از نظر اندازه یا شکل تحریف شده اند. اگرچه تصویر نسبتاً بی حرکت است اما ممکن است واقعی و ترسناک به نظر برسد و حتی چند دقیقه ادامه یابد. با روشن شدن چراغ معمولا توهم از بین می رود. به نظر می رسد این توهم های پیچیده دلایل منحصر به فرد روانشناختی و فیزیولوژیک دشته باشند.

اختلالاتی که شامل توهم می شوند

توهم به ترتیب کاهش شیوع، شنوایی، لامسه­ای، دیداری، بویایی و چشایی می باشد. نوع شنوایی در روان­پریشی­ های حاصل از وضعیت های زیر وجود دارد:

  • سم موجود در بدن
  • صرع
  • اسکیزوفرنی
  • اختلال سایکوتیک کوتاه مدت
  •  شیدایی
  • مالیخولیا
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال هویت گسسته (DID)
  • اختلالات خیلی شدید شخصیت

توهم های دیداری نیز ممکن است در بسیاری از اختلالات نام برده و در اختلال مسخ شخصیت (مثل تجربه بیرون از بدن خود بودن) رخ دهند. توهم­ های لامسه­ ای (مثبت و منفی) بخصوص در آسیب شناسی روانی اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه­ ای رایج هستند. توهم­ های بویایی و چشایی نیز اغلب در اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه­ ای رایج هستند اما ممکن است منشاء ارگانیک داشته باشند. در ادامه برخی از اختلالاتی مرور می شوند که در درمان توهم و هذیان حائز اهمیت هستند.

توهم و اختلال روانپریشی گذرا

اختلال روانپریشی گذرا

اختلال روانپریشی گذرا به عنوان وضعیتی ناگهانی که شروع غیرمنتظره ای دارد توصیف می شود. کمتر از یک ماه به طول می ­انجامد و با توهم و هذیان و همچنین اختلال تفکر انتزاعی یا رفتار نابسمان فاحش همراه است. اختلال روانپریشی گذرا بوسیله علائم اسکیزوفرنی (هذیان، توهم، فکر، کلام و رفتار نابسامان) مشخص می شود که حداقل 1 روز و حداکثر 1 ماه به طول انجامد و بعد از آن بیمار به سطوح کارکردی پیش مرضی خود باز گردد. پس از بازگشت به سطح کارکرد کلی می توان درمان توهم و هذیان را پیگیری کرد.

اختلال هذیانی (پارانویا محض)

اختلال هذیانی (پارانویا محض)

اختلال هذیانی وقتی تشخیض ­گذاری می ­شود که فرد یک یا دو هذیان را به مدت یک ماه یا بیشتر داشته باشد که می تواند غیر عجیب (هذیان با مضامین قابل قبول که احتمال رخ دادن آنها وجود داشته باشد) یا عجیب (باورهای کاملا غیر ممکن که تحت هیچ شرایطی امکان بوقوع پیوستن ندارند) باشند. افراد دارای اختلال هذیانی یا پارانویا محض دارای هذیان یا نظامی ساختارمندی از هذیانها هستند. به ندرت توهم در این بیماران گزارش شده است اما گاهی ممکن است توهم متناسب با هذیان اولیه داشته باشند.

اختلال اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک سندرم “کارکردی” از علائم و نشانه­ ها است که منجر به نقصِ عملکرد در دوره بالینی می ­شود. “کارکردی” بر غیاب هرگونه شرایط همزمان پزشکی که ممکن است این تصویر بالینی را توضیح دهد دلالت دارد. علائم و نشانه به صورت مثبت (چیزی وجود دارد که نباید وجود داشته باشد) و منفی (فقدان چیزی که باید وجود داشته باشد). علائم و نشانه های مثبت شامل توهم و هذیان ، کلام آشفته و رفتار کاتاتونیا یا نابسمان است.

توهم و اختلال اسکیزوفرنی ­فرم

اختلال اسکیزوفرنی ­فرم

به لحاظ توصیفی شبیه به اسکیزوفرنی است به غیر از اینکه دوره آن کوتاه­تر (کمتر از 6 ماه) و شدت تخریب کارکرد اجتماعی و شغلی کمتر است. درمان توهم و هذیان در این اختلال بهتر است در زمان کاهش شدت یافتگی علائم صورت گیرد.

اختلال اسکیزوافکتیو

اختلال اسکیزوافکتیو بین اختلال اسکیزوفرنی و دوقطبی قرار دارد. چنانچه این اختلال به درستی تشخیص گذاری شده باشد، بیمار توهم و هذیان را حداقل به مدت 2 هفته بدون علائم خلقی تجربه می کند. اختلال اسکیزوافکتیو معمولا در اوایل بزرگسالی رخ می­دهد.

افسردگی همراه با روانپریشی

در این افسردگی که شیوع آن بسیار کم است نوعی توهم وجود دارد که در آن فرد شنیدین صدایی که شدیدا از او ایراد گرفته یا دستور خودکشی می­دهد را گزارش می کند. درمان افسردگی بسته به شدت علائم می تواند مبتنی بر رواندرمانی یا دارو درمانی یا ترکیبی از هردو باشد.

برخی مواقع رفتارهای اجباری نیز برای کنترل اضطراب وجود دارد. در این شرایط درمان وسواس ممکن است در اولویت قرار گیرد.

شیدایی

دوره شیدایی شامل مدت زمان مجزایی از افسردگی می­شود که فرد دارای خصایصی از قبیل خلق بالا، عزت نفس ورم کرده، مشکل خواب و درگیر شدن در فعالیت ­هایی که عواقب خطرناکی دارند مثل خرج کردن دیوانه وار پول است. در دوره­ های کامل شیدایی علائم روانپریشی از جمله توهم ­هایی که همخوان با وضعیت خلق هستند، می ­توانند وجود داشته باشند.

چگونه توهم شکل می گیرد؟

چگونه توهم شکل می گیرد؟

همزمان با محو شدن کارکردهای روانشناختی فرد و در نتیجه از دست رفتن احساس خود، یک خودآگاهی آسیب ­دیده که بیش از حد انعکاسی است جای آن را می­گیرد. فرد بجای تجربه روزمره­ زندگی که آشناست و می­توان آن را به راحتی پذیرفت، اکنون کمی خودکار و قطعی شده است. تمام تجربه زندگی به طور همزمان با یک ارجاع مداوم به تجربه درونی گسسته همراه خواهد بود. برای مثال یک فرد روانپریش به­جای لذت بردن ساده­ از دیدن یک گل رز به صورت بازتابی (طوری که به خود او منعکس شود) سئوال می­کند که “چرا به قرمز، قرمز می­گویند؟” وقتی آشنایی خودکار و طبیعی از بین برود، مبنای روان­شناختی باور، انگیزه و عمل از بین رفته است. هیچ چیز را نمی­توان فرض کرد؛ همه چیز را باید در نظر گرفت.

فرد ممکن است بین تصمیم­های خود غرق شود و حتی نتواند یک تصمیم ساده مثل قهوه یا چای خوردن با صبحانه بگیرد. در این حالت از خودآگاهی نابهنجار، فعالیت ذهنی بجای فکر کردن درباره افکار و احساس کردن هیجانات، کیفیت اشیاء درک شده را به خود می­گیرد. ممکن است افکار کیفیت آکوستیک غیرعادی پیدا کنند یعنی به شکل توهم کلامی یا شنیدار در بیایند: من همانطور که فکر می­کنم افکارم را می­شنوم” یا “صدا یا افکار من برایم غریبه است.” درحالی که فرد غیر روانپریش ممکن است افکار تکرار شونده­ای از قبیل “من یک بازنده هستم” داشته باشد، فرد روانپریش ممکن است افکار خود را در به صورت توهمی شنیداری تجربه کند که به او می­گوید “تو یک بازنده هستی”.

انواع توهم های شنیداری

انواع توهم های شنیداری

توهم وقتی شکل می­گیرد که فرد چیزی را درک کند که وجود ندارد و “دریافتی است در غیاب ادراک.” گرچه توهم­ های دیداری نیز وجود دارند اما انواع­  کلامی / شنیداری (صداها) که بیرون از مرزهای خود بوجود می ­آیند شایع تر هستند. صداها معمولا انتقادگر، تهدیدکننده یا دستوردهنده هستند و موجب رنج زیادی می­شوند. صداهای انتقادی فرد را مسخره، تحقیر و به او توهین می­کند؛ نوع تهدیدکنند،ه آسیب یا تنبیه را پیش­ بینی می­کند؛ توهم­های دستوری اغلب خود­آسیبی یا خودکشی و در مواردی کمی تخریب یا آسیب به دیگران را باعث می­شوند.

موقعیت توهم معمولا در فرد تهدید کننده یا دستوردهنده دوم یا سوم شخصی که درباره بیمار اظهار نظر می­کند قرار دارد. صداها معمولا به صورت همه­ توان، عالم مطلق و با احساس وحشت­ آوری فراتر از کنترل بیمار احساس می­ شوند. صداهایی که مثبت و حمایت­گر هستند و به فرد منحصر به فرد بودن را القاء می کنند و معنای مذهبی دارند بیشتر نشان دهنده شیدایی هستند. در ادامه اهدافی که در مراقبت از این افراد  ضروری هستند مرور می شوند. سعی کنید تا جای ممکن با روانشناس خود در ارتباط باشید و توهم و هذیان را علائمی غیر قابل تغییر و کاهش در نظر نگیرید. چنانچه از مشکلاتی برای مراجعه حضوری برخوردار هستید از مشاوره آنلاین روانشناسی استفاده کنید.

اهدافی که در مراقبت از فرد دارای توهم باید در نظر گرفت

  • در خانواده براساس همدلی و اعتماد ارتباط برقرار کنید.
  • فهم مناسبی از توهم و خصوصیات همراه با آن پیدا کنید.
  • استرس و اضطراب و محرک های آنها را در محیط زندگی خود به خوبی شناسایی و مدیریت کنید.
  • رفتارهای سالم، از جمله مصرف منظم داروها و انتخاب سبک زندگی سالم را تقویت کنید.
  • تعامل های مفید اجتماعی را حمایت کنید.
  • ارتباط خود را با سرویس های ارائه دهنده خدمات اجتماعی حفظ و با آنها همکاری کنید.
  • فعالیت های خود مراقبتی را پشتیبانی و تقویت کنید.
  • وقتی نام او را صدا می زنید به آرامی به او نزدیک شوید.
  • در برابر تجربه های تحریف شده با او بحث و مجادله نکنید. سعی نکنید او را متقاعد کنید.
  • حتما شرایطی برای یادگیری مهارت های اجتماعی فراهم کنید.

هذیان و توهم

هذیان

هذیان به عنوان عقایدی تعریف می شود که با واقعیت در تضاد است. علیرغم شواهد متضاد، شخص وقتی  هذیان را تجربه می کند نمی تواند اعتقادات خود را رها کند. هذیان یک عقیده محکم و ثابت است که بر مبنای استدلال عقلی، شواهد عینی یا هیجارهای فرهنگی و قومیتی قابل توضیح نیست. اغلب با سوء تفسیر رویداد شروع به شکل گیری می کند. هذیان در بسیاری از بیماریهای پاتولوژیک (اعم از فیزیکی و روانشناختی) رخ می دهد. بعضی هذیان ها عجیب هستند و وقوع آنها در زندگی روزمره نا متحتمل است. برخی هذیان ها مثل تحت تعقیب گرفتن دائم فرد، هرچند غیر واقعی هستند اما به لحاظ فیزیکی امکان پذیرند. هذیان در اختلالات زیر معمولا مشاهده می شوند:

  • در روان­پریشی­ های سمی یا همراه با صرع
  • اسکیزوفرنی
  • اختلال سایکوتیک کوتاه مدت
  • شیدایی
  • مالیخولیا
  • اختلال هذیانی
  • اختلالات خیلی شدید شخصیت (گذرا است)

برخی هذیان­ها همراه با توهم هستند. توهم شنیداری آزار دهنده ممکن است منجر به هذیان آزار شود. توهم فردی با افکار با صدای بلند می­تواند منجر به هذیان انتشار فکر شود. توهمات منفی احساس غیرواقعی یا غریبه بودن ممکن است منجر به هذیان فرازمینی بودن شود. توهم­های جسمی ممکن است منجر به هذیان عفونت شود. درمان توهم و هذیان معمولا زمان بر و نیازمند زمان بندی مناسب است.

توهم و هذیان و انواع

انواع هذیان

هذیان بسته به موضوع در حال تجربه و واقعیت تحریف شده به چند دسته قابل تقسیم بندی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

شهوانی

در این نوع هذیان، فرد مطمئن است یک شخص که معمولاً دارای موقعیت اجتماعی – اقتصادی بالاتر است عاشق او شده است. نمونه ای از این نوع هذیان می تواند مردی باشد که معتقد است یک بازیگر زن او را دوست دارد و از طریق حرکات دست پنهانی در طول برنامه تلویزیونی خود با او ارتباط برقرار می کند.

خود بزرگ پنداری

افراد مبتلا به این نوع هذیان علی رغم نداشتن شواهد معتقدند استعداد، شهرت، ثروت یا قدرت خارق العاده ای دارند.

هذیان گزند و آسیب

افراد مبتلا به هذیان گزند و آسیب بر این باورند که مورد جاسوسی قرار می گیرند، آنها را در معرض مواد مخدر می دهند، تعقیب می شوند، به آنها تهمت زده می شود و اغلب مورد بدرفتاری قرار می گیرند. برای مثال ممکن است یک زن معتقد باشد رئیس او با اضافه کردن ماده ای به کولر آبی باعث شده کارمندان سخت تر کار کنند.

حسادت

با این نوع هذیان، فرد معتقد است که همسر او خیانت کار است. او علی رغم شواهد کافی نمی تواند از این باور که همسرش با فردی دیگر ارتباط عاطقی دارد رها شود.

توهم و هذیان و دلائل

با دلائل هذیان بیشتر آشنا شوید

درمان توهم و هذیان همیشه به لحاظ سبب شناسی مورد توجه روانشناسان و محققین بوده است. برای فروید، هذیان ناشی از تعارض ” خود ” و جهان بیرونی است که باعث می شود ارتباط فرد مبتلا با واقعیت عمدتا به دلیل ناکامی غیرقابل تحمل از دست برود. هذیان ایده ای نادرست است که بر اساس شکست بیمار برای برآورده کردن نیازهای درونی شکل می گیرد و نه براساس شکست تصادفی منطق او. این نیازهای اغلب ماهیت عاطفی دارند. بر این اساس هذیان ها مسئول نیازهای عاطفی بیمار خواهند بود. هذیان ها غالبا خومحور هستند و برای شخخصیت فرد به طور قابل توجهی معنی دار می باشند. در اینجا می تواند این موضوع را درک کرد که عواطف به قدری نیرومند هستند که می توانند کارکرد منطق را ضعیف یا از کار بیاندازند.

قابل ذکر است که مشاوره خانواده و درمان های بین فردی در برخی مواقع با کاهش معنی دار علائم و درمان توهم و هذیان همراه خواهند بود. در مواردی که علائم شدیدتر هستند می توانید برای درمان توهم و هذیان به یک دکتر روانشناس در تهران مراجعه کنید. اگر در سایر شهرها ساکن هستید می توانید از مشاوره آنلاین روانشناسی استفاده کنید. برای دریافت نوبت مشاوره روانشناسی حضوری می توانید به کلینیک روانشناسی تهران مراجعه فرمائید.

نویسنده: دکتر رامین علوی نژاد

68 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام پدرم دو سال هس دچار توهم شده بیمارستان راضی بستری کرده بودیم خوب نشد چیکار کنیم خاهش درمانش چیه خودش قبول نمیکنه که مریض هس دارو هم نمیخوره

    پاسخ
    • سلام من دکتر نیستم حرفم فقط دلسوزانه و یک توصیه است دارو ودرمان قطعی نمیدانم درراهنمایی انچه شنیدم گفتم تصمیم باخودته. یک سال دوسال درمان نشدنیه ادم تعجب میکنه

      پاسخ
    • علی مهدی خدا پرست
      18 فروردین 1401 3:25 ب.ظ

      سلام دارو را نرم کرده داخل غذا بریزید

      پاسخ
    • علی مهدی خدا پرست
      18 فروردین 1401 3:26 ب.ظ

      سلام دارو را آسیاب کنید داخل غذا بریزید

      پاسخ
    • سلام بابای من … خوب شد هذیان وحشتناک داشت

      پاسخ
      • خداروشکر که باباتون بهتر شدن ببخشید میتونم سوال کنم چه دارویی مصرف کردن و دکترشون کی بود؟

        پاسخ
    • سلام احتمال داره پدر تون به بیماری زوال عقل مثل آلزایمر دچار باشند سعی کنید زودتر پیش دکتر ببرید و تشخیص بدید و درمان رو شروع کنید

      پاسخ
  • سلام
    وقت بخیر
    راهکارهایی دارید که توهمات و آشفته‌ی های فکری و ذهنی رو کنترل کنه یا درمان اسکیزوفرنی رو..
    خیلی ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ
  • من حس میکنم کرونا میگیرم ترس دارم بعد فک میکنم بیماری دارم حس خوبی ندارم آشفته و بی قرار اعتیاد دارم میخوام ترک کنم ولی راهشو بلد نیستم مثلا میگم کاش شهری باشم که مواد فروش نداشته باشه حس میکنم توهم میزنم احساس میکنم بچه خانوادم نیستم درمان میشم؟

    پاسخ
  • سلام من۱۴ساله توهم دارم شیشه می کشیدم قرص ترانکوپین۱۰۰ ریسپریدون ۴بی پریدن میخورم الان۱۴ساله درمان نشدم چیکارکنم 09396880212لطفا کمکم کنید

    پاسخ
  • سلام من چند روزی است توهم شهوانی پیدا کردم میشه راهنماییم بفرمایید

    پاسخ
    • دکتر رامین علوی نژاد
      20 مرداد 1400 6:10 ق.ظ

      سلام توهم شهوانی اغلب اوقات یک وضعیت مولتی مودال است یعنی سایر توهم ها از قبیل شنوایی یا بینایی هم می تواند وجود داشته باشد. در غیر این صورت سایر وضعیت ها یا اختلالات باید ارزیابی شوند.

      پاسخ
      • سلام دکتر
        من دچار مشکلاتی شدم که تو هیچ سایتی نیست و هیچ جا تو اینترنت در موردش حرفی زده نشده و از تو خیلی داغونم همیشه اعصابم خورد میشه نمیتونم هم با کسی در موردش حرف بزنم میترسم اکه با کسی در موردش حرف بزنم اونم مثله من بشه! خودم فکر میکنم هذیونه چون توهم نیست ؛ در واقع مشکل من در مورد چیزایی هست که انسان نمیتونه بفهمه! مثلا بعضی وقتا فکر میکنم توی دنیای واقعی بیهوش افتادم مردم و بقیه این زندگی که دارم میکنم توهمه و واقعی نیست!
        میدونم چرت و پرته اما نمیدونم چطوری باید به خودم ثابت کنم! باید چیکار کنم؟ راه درمانی دارم؟
        دوست هم ندارم کسی بفهمه

        پاسخ
  • سلام پدرم چیزهایی میبینه که ما نمیبینم مثلا پشت پنجره ادم میبینه تو استکان اب خوردنی ماهی میبینه تو خونه دوربین عکاسی میبینه که ازش ع‌کس میگیره میشه راهنمایی کنید چیکار کنیم

    پاسخ
    • دکتر رامین علوی نژاد
      30 مرداد 1400 5:24 ب.ظ

      سلام اطلاعات شما کافی نیست..
      این علائم می توانند تشخیص یک اختلال روانشناختی رو مطرح کنند.
      گاهی این علائم در پاسخ به اضطراب های غیر قابل تحمل بوجود می ایند.
      همچنین این علائم به لحاظ نتایجی که به همراه دارن باید بررسی بشن.
      در برخی مواقع مشکلات طبی زیربنایی هم ممکن است وجود داشته باشد.

      پاسخ
    • بعضی وقتها با متمرکز شدن ذهن و باریک کردن زاویه دید میشه تصاویر ی روی جاهای مختلف در ذهن خلق کزد،
      من خودم هم چنبن تصاویر ی میبنم و جتی برای اثباتش با مداد روب کاغذ نقش شکلی را که میبنم میکشم.

      اما گاهی اوفات چیزهایی بعضی میبینند توهم است،
      که از طرق مختلف انسان متوهم میشود،

      پاسخ
      • امیر حسین
        27 مهر 1402 12:41 ق.ظ

        سلام دکتر مادرم 16 ساله توهم میزنه دکتر همه چی بردم روان پزشک الان باز هم شدید تر میشه نمیدونم چیکار کنم لطفا اگه میشه یه نظری بدی

        پاسخ
    • سلام به کمکتون بشدت نیاز دارم داداشم از نظر عقلی و بدنی سالمه و مشکلی نداره دیروز فهمیدم اختلال هذیان داره الان چندین ساعته هذیان و چرت و پرتی که اصلا جنبه اخلاقی و مذهبی میگه لطفا کمک کنین خودم کرونا گرفتم هذیان میگفتم که رفع شد نه کرونا داره نه چیزی ۲۸ سالشه واقعا نمیدونم چیکار کنم

      پاسخ
  • سایت بسیاری عالی هست.باعث افتخاره.

    پاسخ
  • سلام من همیشه فکر میکنم توی یه دنیا دیگه هم هستم و هرکاری میکنم یکی از اون دنیا داره میبینه منو،راه درمانی هست؟

    پاسخ
  • باتشکر از دوستانی که وقت میذارند و جواب هموطنان را میدهند، بخصوص دکتر علوی نژاد، و همچنین تشکر ازمسول سایت،

    من مدتی است که کم خواب شدم، بعداز یکی دوساعت بیدار میشم و دیگه خواب نمیرم، اما حالت چرت زدن شدید دارم، ولی خواب نمی روم و.در تمرکز ندارم،
    خودم متوجه می شوم که حالت هذیان گویی دارم، ،
    یا مثلا دوساعت قبل اذان صبح شروع به خواندن نماز صبح میکنم ، هر کاری میکنم نمی توانم نماز را به پایان ببرم، ، تازه بعدا میفهمم که وقت اذان صبح هم نبود،
    البته این حالت پنج تا شش ساعت از بین می‌رود،

    لطفا راهنمایی کنید،

    پاسخ
  • سلام وعرض ادب بنده پدرم ۸۹ساله است با مادرم زندگی میکنه حدود دوسه سالیه دچار هذیان وتوهم شده مادرپیرو اذیت میکنه میگه شیطان میادوبه مادرم تجاوز میکنه البته زیادحافظه روازدست نداده فقط شبها نمی زاره مادرم بخوابه ومیره چاقو برمیداره میگه باید اوناروبکشم میترسیم به مادرمون آسیب برسونه ممنونم اگه دارو یادرمانی براش موجوده راهنمایی بفرمائید تشکر از دکترگرامی

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    چند وقتی هست که توهم میزنم این دنیا یه خوابه و تمام این اتفاقات روز مره خواب هستند و یا فکر میکنم، که برام تو دنیا دیگه یه اتفاقی افتاده رفتم تو کما و این اتفاقات تماما رویا خیال هستن و واقعی نیستن
    و حتی بعضی اوقات انقدر این فکر یه دنیا دیگه و کما شدت میگرن که تا مرز بیهوش شدن هم میرم و تو اون لحظه فکر میکنم از اون دنیای واقعی دارن تلاش میکنن که برگردم و به این خواب خاتمه بدم، در کل نمیتونم با واقعیت ارتباط بگیرم مثل اینکه خانواده ام واقعی نیستن (مثل خواب که گاها خانواده جدید داریم و درون خواب واقعا فکر میکنیم که خانواده ما هستن اما بیدار میشیم میبینیم که نه خواب بوده) الان هم منم همون حس دارم که فکر میکنم خواب بوده همه چه جوری که از خواب بیدارشم شاید انسان نباشیم موجود دیگه باشیم اصن سیاره و… وجود نداشته باشه و چیزای خنده دار باشه
    توضیحاتم طولانی شد.معذزت در کل اینکه مطلب خوندم به هیچ کدوم از توهم ها مربوط نمیشد نه شنوایی و… و این راهم بگم قبلا خیلی بیرون میرفتم خونه نبودم اما الان تقریب به 7-8ماهه خونه بودم زیاد بیرون نرفتم و ادم غمگینیم میخاستم بدونم این مشکل من از افسردگیه یا جنون توهم و باید چیکار کنم 😔

    پاسخ
    • سلام منم مثل شما میشم اولین باره میبینم یکی بامن هم دردع من دختر م میشه شمارمو سیو کنی باهم حرف بزنیم؟؟ —————–

      پاسخ
    • اسمتون بیمار هس

      پاسخ
    • سلام میشه باهم حرف بزنیم منم دخترم اولین بارمه کسیو میبینم باهام هم دردع شمارم اینع —————-همون ک اسمتون بیمار نوشتین

      پاسخ
      • سلام آقای دکتر .من ۳۲ سالمه و همش کلا تو مغزم صدا میشنوم و هطا با دهان بسته حرف میزنم جوری که انگاری کسی بغلم هست میفهمه دارم حرف میزنم با خودم وحالت چشمام جوری که انگار ترس دارم و طوری که هطا با هر کسی روبرو میشم یجوری نگام میکنن انگار جن دیدن و این باعث استرس میشه برام و این حالت من او از کار و زندگی انداخته همش تو خودمم با فاصله میشینم کنار هر کسی که با رفتارشون اذیت نشم والا نمیدونم این چ مدل از بیماری هر کاری میکنم نمیتونم خودمو خوب کنم جوری که میگم از هر کاری روز مره زندگی دارم عقب میوفتم این واقعا اذیت کنندس واسم خواهش میکنم اگه درمانی هست که بتونم اون آدم قبل شم میشه راهنماییم کنید ممنونم

        پاسخ
        • مقصود حمدالله زاده
          5 فروردین 1402 2:51 ق.ظ

          سلام فرزندم توهم شنیداری گرفته و مدام میگه دور بر به من فحش و ناسزا میگویند آرا خدا چیکار کنم راهنمایی نمایید

          پاسخ
    • سلام میشه حرف بزنیم در مورد و راه حل پیدا کنیم من اولین، باره هم نظر هم درد مث خودم دیدم منم ایدی تلگرامم لطفا بیاین همون ک اسمتونو بیمار نوشتین @Graphic_trrh

      پاسخ
    • خیلی جالب بود برام
      شاید حقیقت همینه که شما میگید
      شاید ما خواب هستیم
      شاید ما موجودات شبیه سازی شده با دنیای توهمی هستیم که تمام فکر و زندگیمون از دنیای واقعی در سیاره دیگه کپی شده
      شاید زندگی ما نسخه اصلی نباشه واقعاً ؟

      پاسخ
  • نور ضربان دار‌ میبینم راستش خودم مقصر وجودشم انقدر تمرین کردم تصویر جلومو تقیر بدم که ایتطور شد چه کنم الان دکتر؟🥲

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من بیماری اسکیزوفرنی دارم روانشناسم دارم شاید چندساله دارم با ی روانشناس حرف میزنم بعد هر چی ب مامانم میگم مامان توروخدا روانشناسمو عوض کن مامانم ب حرفم گوش نمیده نمیدونم چیکار کنم ، اخه روانشناسه راه حل خاصی بهم نمیده ، یعنی تشخیص دادن ک اسکیزوفرنی دارم

    پاسخ
  • سلام دخترم ۱۲ سالشه ی ماهه توهم میزنه ک ی پسرو دخترو میبینه همش ک باهم هستن میخان این بهشون حسودی کنه و همش میگه مامان مریمو امیرو ازهم جدا کنید خیلی نگرانم همش میگه میبینم یهو انگار کسی بهش چیزی میگه اینم جواب میده یهو میگه خفه شو یا میگه نه یا میگه چی میگی تو بمن ،خیلی نگرانیم الان دکتر بهش قرص داده همش میخابه و بیقراره اما یخورده وقت خابش میشه یا خسته میشه بازم میگه تو روخدا اگه راه درمانشو میدونید کمکم کنید من فقط همین ی بچه رو دارم دارم دیوونه میشم اگه کسی میتونه کمکم کنه خواهش میکنم

    پاسخ
  • سلام بله من همین الان اینجوری هستم

    چند ماه میره چند ماه میاد

    به مامانم هم میگم بریم دکتر میگه اینجوری باید داروی اعصاب بخوری 

    حالم داره به هم میخوره از این بو🤢🤮

    بوی یه چیز گندیده هست و فکر میکنم توهم بویایی دارم

    پاسخ
  • سلام
    من یکبرادرزاده دارم پسره ۳۲ سال داره وکرولال هست چندماهی هست که به اطرافیان شک میکنه فکر میکنه که مامورها وپلیس درتعقیبش هستن هربار میگه که یکنفر اورا لو داده کارتهای بانکیش راشکسته به دیگران گیرمیده که کارتهای بانکیش راهک کردند سیم کارتهاشو شکسته میگه پلیس ازطریق موبایل اورا ردیابی میکنه ازخواب که بیدارمیشه تاچندساعت خوبه امابعدازچندساعت که خسته میشه شروع به توهم میکنه لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام من ۶سال هستش بعضی مواقعبه محض اینکه شب میشه چشام میبندم بدنم قفل میشه تپش قلبم بالا میره انگار یکی بالا سرمه منو میزنه دست میدازه گلوم فشارمیده منم قران میخونم گریه میکنم خاهش التماس میکنم که بعد کم کم ولم میکنه وبا فریاد از خاب بیدارمیشم جدیدن خیلی بیشتر ازین خابها میبینم واقعا اذیت میشم ممنون میشم کمکم کنین

    پاسخ
    • سرگل خانوم، یه توضیحات و شرایطی هست در مورد حالتهاتون که اگه بتونین بهم بگید، شاید، شاید من بتونم راهنماییتون کنم.

      پاسخ
  • درود مادرم ۸۲ سالشه باتوجه باینکه داروهای هالوپریدول ۵ ( روزی ۲ بار ) و فلوکستین ۲۰و ممانتن ۱۴ ( روزی یکبار ) میخوره بیشتر مواقع احساس میکنه داخل اتاق کسی یا کسانی هستند و گاها با هاشون صحبت میکنه لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  • سلام دخترم ۱۹ سالمه دانشجوم هستم من یه مدته افسردگی گرفتم یعنی خودم‌ فهمیدم دو سال پیش دچار یه اختلالات روانی شدم و الانم همون جوریم گاهی دچار توهم فکری و دیداری میشم اینقدر حالم بد میشه ک دوس دارم بمیرم همش میترسم به کسی آسیب بزنم و گاهی توهم‌ میزنم ک دارم‌ به کسی آسیب میزنم‌ خونوادم‌ نمیدونن‌ فقط خودم میدونم بهشون یه جورایی قبلا گفتم ولی جدی نگرفتن‌ منم دیگ حرفی نزدم تو خودم‌ نگه داشتم گاهی گریم‌ می گیره ازین وضع خسته شدم گفتم اینجا بگم بگین‌ چیکار کنم ک خوب شم 😔😔😔 حالم اصلا خوب نیس

    پاسخ
  • سلام چن روز پدرم هذیان میگه وتوهم میزنه ینش هم شصت وخرده از هست خیلی براش نگرانم ومیترسم بابد چیکارکنیم توروخدا،رفع میشه همچین موردی؟!

    پاسخ
  • سلام و عرض ادب. دخترم سیزده سالشه از چهار سالگی تو خواب کابوس میبینه و وحشت زده تو خونه فرار میکنه جیغ میکشه طوری که چشماش سرخ میشه و رفتارهای عجیب و ناراحت کننده ای داره بعضی وقتا بیشتر از یک ربع طول میکشه تا بیدار شه و آروم بشه هیچی هم ازین کارهاش یادش نمیاد پیش متخصص اعصاب و روان بردیم آم آر آی هم داده و گفتن چیزی نیست میشه راهنمایی کنید چکار کنم

    پاسخ
    • سلام عزیزم دختر من هم همینجور بود اوایل فکرمیکردیم جن زده شده ازتو خواب پا میشد باداد وگریه وهمش کسی بهمون نشون میداد میگفت من از این میترسم بعدا فهمیدم علائم بیش فعالی بودبردمش دکتر دیگه هیچ وقت اینطوری نشد تو خواب هزیون نمیگه وبا ترس از خواب نمیپره،متاسفانه اوایل چون پدرش مخالف بود ودیر مراجعه کردیم یه مقدار دوره درمانش طول کشید

      پاسخ
    • پسر منم یه هفتس، توی خواب با وحشت بیدار میشه، فرار میکنه. هرچی سعی میکنم بگیرمش باز فرار میکنه میره تو اتاق دشویی حموم، شما چیکار کردید برای بچتون آخرش

      پاسخ
  • سلام ، یک و نیم ماه پیش من توسط یک پیغام تزریق ژل و بوتاکس که برای دانشجویان و اساتید آف خورده بود و هزینه کمی می گرفت به کلینیک زیبایی رفتم و منو بیهوش کرد از وقتی به هوش آمده ام ، چیزایی رو دیده و می شنوم که بقیه اطرافیانم که باهام بوده اند انکارش می کنند ، لطفاً راهنماییم کنید ، چجوری توهم را از بین ببرم

    پاسخ
  • باعرض سلام
    پدر 70 ساله ای که تاحدودی وسواس فکری داره البته درطول زندگی تنش واسترس زیادی کشیده این اوخر به خاطر اینکه اطرافیانش اذیتش کردن وسواس فکریش بیشتر شده و عصبی شده امروز هذیان گفت که اصلا ازش انتظار نمیرفت !!به خاطر مسئله ناگواری بسیار ناراحت شده بود و ابراز میکرد که کار من 40 ساله همینه برنامه ساواکه !خودم میدونم به فلانی دیکته شده که من رو آزار بده …از زیر زبونش کشیدم که گفت سازمان امنیتی همه جای ایران هست اونا این کارو میکنن گفتم چرا ؟گفت نمیدونم سادیسم دارن دیگه ….واینکه گفت من تا حالا یک میلیون بار تو کوچه صدای مردم رو شنیدم که به من چرت و پرت میگن !!!آخرشم گفت آخه تو که نمیدونی براتم خوب نیست بدونی !به نظرتون چنین چیزی ممکنه به خاطر عصبانیت و استرس زیاد این دوماه باشه ؟یا واقعا ازجوانی مشکلی داشته ولی پنهانش میکرده ؟

    پاسخ
  • سلام، مادر من چند وقتی هست بعد از غروب آفتاب دو مرد و یک دختر رو در خانه میبینه، به قدری واضح میبینه که از ندیدن ما متعجب میشه، انسان مذهبی هست، چند وقتی شروع کرده به دعا خوندن، میگه از زمانی که دعا خوندن رو شروع کردم، این سه نفر رو میبینم ولی خواب هستن، دیگه بیدار نیستن، و چند روزه که دختره رو نمیبینه و فقط همون دو مرد رو میبینه، خواستم ببینم این از علائم اسکیزوفرنی هست؟ یا میتونه از علائم سکته مغزی خفیف باشه؟

    پاسخ
  • سلام تروخدا جواب بدید من مادرم چند روزه هذیون میگه میگ همسایه هامون میخوان مارو بکشن کم خوابه کم غذاست غذا میخوره طعمشو حس نمیکنه ب زور مگ بش بدیم همش میاد پیشم میادمیگ میخوای منو بکشی مگ من چکار کردم ولی نمازو قران میخونه تروخدا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • باسلام.مصرف موادشیشه وهروعین باعث توهم شدیددرمن شد،مثل شنیدن صدای چندنفربه طورمداوم که فقط دستور انجام ندادن کارهای عادی خودشدم وحتی ضربه به بدن زدن.6ماه قطع مصرف داشتم بهبودپیداکردم اما چندباری مصرف کردم دوباره همون شکل شروع شد.

    پاسخ
  • با درود
    پدر بنده۷۳سالش هست وسکته مغزی کرده والان ۴ماهی از سکتش میگذره و دچار توهم میشه وروز به روز بدتر میشه دگ به جایی رسیده که همش مگ ی مرد لخت تو خونه هستو دگ مگ اینجا خونه من نیست ولی به هیچ عنوان فراموشی نداره آیا راه درمانی داره.؟

    پاسخ
  • سلام
    دخترم ۱۰ ساله هست و زمانی که خیلی خوابش بیاد هزیون زیاد می گه تا زمانی که بخوابه _ ویواسی داره _ به من مادر فحاشی می کنه _
    نمی دونم مشکل از کجاست

    پاسخ
  • سلام دکتر جان .همسرم حدود 8 ساله با بیماری اسکیزوفرنی شنوایی دست و پنجه نرم میکنه با اینکه داروهاش رو میخوره ی زمان هایی صدا ها خیلی میشه و اذیت کننده.تو اون زمان ها باید چیکار کرد؟

    پاسخ
  • سلام دکتر جان مادرم یک ماه پیش بینارشد تو بیمارستان بستری شد سه روز تو ای سی یو بود نمیدونم اونجا چه تفاقی افتاده ک یه ترس شدید داره یدم میه میترسم هی من یا پدرمو صدا میکنه هرکاری میکنیم اروم بشه نمیشه فقط تندتند میگ میترسم

    پاسخ
  • سلام
    مادرم بیش از ۳۰ ساله شرایطی داره که میشه گفت مبتلا ب هذیانه. تصور میکنه پدرم ازدواج مجدد کرده و هربار یکی رو به عنوان همسرش شناسایی میکنه و هر اندازه دلیل و سند میاریم که اینطور نیست باور نمیکنه.
    فکر میکنه پدرم شبها از خونه میره بیرون و نصف شب با صدای در بیدار میشه که الان اومد و با من مشاجره میکنه که تو فهمیدی رفت و اومد و نمیگی. در حالی که پدرم اصلا از رخت خوابش تکون نخورده اما هرشب سر این نسله خود خوری میکنه و با همه فرزندانش همیشه دعوا میکنه که شما به منزل زن دوم پدرتون رفت و امد میکنید در حالی که اصلا زن دومی در کار نیست. به هیچ وجه حاضر نیست بره دکتر و میگه من سالمم و شما طرف پدرتون هستید نمیدونم چیکار کنم

    پاسخ
  • سلام، حدود یک سالی هست که برادرم مشکل پیداکرده چیزی درموردش به ما نمیگه واقعیت روقبول نداره که مشکل روانی پیدا کرده نمیدونم ازهمه راه‌ها برای قانع کردن او استفاده کردیم قبول نمیکنه،همه دارن کلافه میشن ،حرف حرف خودشه ،داره تعقیب میشه ،همه دشمنش هستن،حرفهای زشت وفوشهای بد به اطرافیان میزنه ،مطالب غیرواقعی میگه،همه دارن از روش استفاده میکنن،راهکارهای اورومیدزدن،درتعقیبش هستن اجازه کاربرش نمیدن،واین که یه نفرحمایتش میکنه ولی بقیه نمی ذارن، بدون هیچ مدرک وسندی همه رومحکوم میکنه،واقعا موندیم چه باید کرد؟لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • من دخترم شانزده سالش از ده سالگی همش تو خونه یا هر جای میریم به چشم ش میگه ادمها را عین روح بعصی ها رو وحشتناک یا بعضی ها رو خوب میبینه من خیلی نگرانشم چکار باید بکنم ممنون

    پاسخ
  • خوب شدگان هذیانی

    پاسخ
  • برنامه که منتشر میشود باید کاملا قابل اعتماد باشه مشکلات روحی مغزی چیزی نیست که براحتی نظر داده بشه ..‌اختلال هذیان یک باور غیر عقلانیست که منشا ان دوران کودکی و در بزرگسالی مغز را درگیر احساسات وارونه گرا و غلط میکند که فرد از لحاظ عقلی به ان اعتماد ندارد و باور ریشه ای آن در احساسات او وجود دارد مثل اینکه یک فرد بگه اعتقاد داشته باشه که چیزهایی که می بینه اونجور نیست که هست

    پاسخ
  • با سلام دوست صمیمی من در هنگام مستی اصرار داره که شخصی رو در گوشه ای از اتاق میبینه گاهی در غالب مرد و بیشتر در غالب دختر که به او خیره شده حدو د ۴ ساله که مدام این اتفاق تکرار میشه آیا خطرناک است؟

    پاسخ
    • دکتر رامین علوی نژاد
      11 مرداد 1402 5:40 ب.ظ

      سلام اگر خطری هم نداشته باشد باعث ناراحتی و رنج در بیمار می شود. اگر سو مصرف الکل وجود دارد ابتدا به درمان ان باید پرداخته شود.

      پاسخ
      • سلام برادرم12سالشه از وقتی ب سن بلوغ رسیده هی تو خونه راه میره باخودش حرف میزنه ن غذا میخوره ن میخوابه فقط راه میره حرف میزنه

        پاسخ
  • سلام برادرم12سالشه از وقتی بلوغ کرده هذیون میگه توخونه راه میره باخودش حرف میزنه خواب نداره تاصبح بیداره

    پاسخ
    • دکتر رامین علوی نژاد
      21 مرداد 1402 7:36 ب.ظ

      سلام ضروری است که در اولین فرصت برای ارزیابی به روانشناس مراجعه کنید

      پاسخ
  • سلام. پدرم76 سالشه. از وقتی سکته مغزی کردی همش توهم میزنه. مادرو داداشم میخوان بابامو بکشن. یک قضیه رو صدبار تعریف میکنه. میزنه زیر گریه. آیا قابل درمان هست؟

    پاسخ
  • سلام آقای دکترلطفاخواهشن التماس ات میکنم کمک ماکنید، بردلرمن نزدیک چهل سالشه مجرده الان چندماه میشه فهمیدم شیشه مصرف میکنه وخانواده ازترس نمی تونن ببرنش کمپ ترک اعتیادوحتی گفتن پذیرشش نمیکنن همش توهم زده وحرف میزنه فوش میده خودشوجای همه میزنه کفروفوش میده یک ثانیه دهنش بسته نمیشه بخدادیگه پدرومادرموداغون کرده دیوونه شدیم میشه بخاطرشیشه باشه ۰۹۹۰۲۰۲۸۹۹۷

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.