والدین الگوی فرزندان

فرزندان و نوجوانان شما همیشه مراقب کارهای شما هستند. آنها می بینند که چگونه هیجان خود را کنترل می کنید. آنها مراقب رفتار شما با دیگران هستند و نحوه برخورد شما با احساسات خود را مشاهده می کنند. آنها مانند اسفنج های کوچک در تمام این اطلاعات غوطه ور می شوند. حتی زمانی که فکر می کنید فرزندانتان به آنها توجه نمی کنند الگوبرداری از والدین را انجام می دهند. در نتیجه به عنوان والدین ضروری است که یک الگوی مثبت باشید.

الگوبرداری از والدین
شما همیشه یک الگوی مهم هستید

کاری که انجام می دهید به فرزندتان نشان می دهد که می خواهید چگونه رفتار کند. به عنوان مثال، نحوه کنار آمدن شما با احساساتی مانند ناامیدی و ناراحتی بر نحوه تنظیم احساسات کودک شما تأثیر می گذارد. آنچه می خورید، ورزشی که می کنید و اینکه چگونه از خود مراقبت می کنید، همگی بر فرزند شما تأثیر می گذارند.

آنچه شما می گویید نیز مهم است. شما می توانید با صحبت در مورد اینکه چگونه رفتار بر دیگران تأثیر می گذارد به فرزندتان کمک کنید تا رفتار خود را مدیریت و کنترل کند. همچنین می توانید با فرزندتان در مورد تفاوت های بین درست و غلط بیشتر صحبت کنید. اکنون زمان خوبی برای این کار است زیرا فرزند شما در حال رشد توانایی خود برای درک تجربیات و احساسات دیگران است.

تعریف الگو

الگوها اغلب مورد تحسین و تقلید قرار می گیرند. آنها می توانند از طریق ویژگی ها و دستاوردهای شخصی خود، دیگران را برای تلاش و پیشرفت بدون آموزش مستقیم تشویق کنند. والدین به دلیل حضور و تعامل منظم با فرزندان خود می توانند به عنوان الگوهای ثابت و متحول برای فرزندان خود باشند. دکتر روانشناس در تهران خاطرنشان می کند که والدین می توانند با بهبود و ارتقاء آنچه آموخته اند، الگوهای مناسبی برای یادگیری کودک باشند.

نکات کاربردی برای الگوبرداری از والدین

در اینجا چند ایده کاربردی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند الگویی مناسب برای فرزند نوجوان خود باشید:

فرزندتان را در بحث های خانوادگی شرکت دهید

با صراحت صحبت کنید و به او در تصمیم گیری ها، قوانین و انتظارات خانواده کمک کنید. اینها راه‌های خوبی برای کمک به فرزندتان هستند تا بفهمند مردم چگونه می‌توانند با دیگران کنار بیایند و با هم کار کنند. در صورت لزوم می توانید از مشاوره خانواده نیز کمک بگیرید.

سعی کنید کارهایی که می گویید فرزندتان باید انجام دهد را انجام دهید. نوجوانان می توانند و متوجه می شوند که خود شما چگونه رفتار می نید.

نگرش مثبت داشته باشید

 به روشی خوش بینانه فکر، عمل و صحبت کنید. با اعتراف به اشتباهات خود و صحبت در مورد کارهایی که ممکن است برای جلوگیری از اشتباهات مشابه در آینده انجام دهید، مسئولیت خود را بر عهده بگیرید. سعی کنید هر چیزی را که اشتباه پیش می‌آید به گردن افراد یا شرایط دیگر نیندازید.

مهارت های حل مسئله

از مهارت های حل مسئله برای مقابله با چالش ها یا درگیری ها به شیوه ای آرام و سازنده استفاده کنید. ناراحت شدن و عصبانی شدن در هنگام بروز مشکل، فرزند شما را تشویق می کند که به همان شیوه پاسخ دهد.

در نحوه صحبت و رفتار با دیگران مهربانی و احترام نشان دهید

با خودتان مهربان باشید و با همان صمیمیت، مراقبت و درکی که نسبت به کسی که به او اهمیت می دهید با خود رفتار کنید.

تأثیر شما بر نوجوانان

شما در کنار دوستان و همسالان فرزندتان تأثیر مهمی بر آنها دارید. اما تأثیر شما بر فرزندتان با تأثیر دوستان او متفاوت است.

دوستان فرزند شما بیشتر بر رفتارهای روزمره آنها تأثیر می گذارند. مانند موسیقی که فرزند شما به آن گوش می دهد یا لباس هایی که می پوشد.

شما به عنوان والدین، بر ارزش‌های اساسی فرزندتان، مانند ارزش‌های مذهبی، و مسائل مربوط به آینده‌اش، مانند انتخاب‌های آموزشی، تأثیر می‌گذارید.

هر چه رابطه شما با فرزندتان قوی تر باشد، تأثیر بیشتری خواهید داشت. زیرا فرزندتان بیشتر به دنبال راهنمایی شما خواهد بود و برای نظر و حمایت شما ارزش قائل خواهد شد. در واقع، اگر زمانی که فرزندتان وارد نوجوانی می‌شود، رابطه‌ای قوی با او داشته باشید، احتمالاً ارزش‌ها، باورها و رفتارهایی مشابه شما خواهد داشت.

الگوبرداری از والدین و رفتار بد

گاهی اوقات، ممکن است ناآگاهانه چند رفتار ناسالم را برای فرزندان خود الگو سازی کنید. در اینجا چند نمونه از روش هایی وجود دارد که والدین عادات بد را به کودکان آموزش می دهند.

مادری به صندوقدار رستورانی می گوید که پسر 12 ساله اش فقط 11 سال دارد تا بتواند در بوفه تخفیف بگیرد. پسرش یاد می گیرد که برای رسیدن به خواسته های خود گاهی اوقات دروغ گفتن اشکالی ندارد.

پدری شب هایش را با تماشای تلویزیون می گذراند. اما به دختر 14 ساله اش می گوید که باید بیشتر بخواند.

والدین به فرزندان خود می گویند که با همه با احترام رفتار کنند. با این حال، آنها اغلب در پشت سر دیگران نظرات انتقادی درباره افراد دیگر می دهند.

مادری به دخترش می‌گوید که با دیگران مهربان باشد. اما وقتی فروشگاه از پس گرفتن کالایی که او می‌خواهد برگرداند امتناع می‌کند، سر کارمند فروشگاه فریاد می‌زند.

والدین به فرزندان خود می گویند که آنچه را که دارند به اشتراک بگذارند و سخاوتمند باشند. اما آنها هرگز کمک مالی نمی کنند یا در هیچ نوع کار خیریه یا داوطلبانه مشارکت نمی کنند.

ایده هایی برای تأثیرگذاری بر نگرش ها و رفتارهای فرزندان

شما می توانید بر بسیاری از جنبه های رفتار فرزندتان و همچنین نگرش او تأثیر بگذارید. در اینجا برخی از زمینه‌ها و راه‌هایی که می‌توانید بر الگوبرداری از والدین تأثیر بگذارید، آورده شده است.

دوستی ها

زمانی که فرزندتان خیلی کوچکتر بود، احتمالاً با مدیریت فعالیت‌های اجتماعی و دوستی‌هایشان بر دوستانی که پیدا کرده‌اند تأثیر گذاشته‌اید. در سال‌های نوجوانی، شما هنوز بر دوستان فرزندتان تأثیر غیرمستقیم دارید. شما نگرش‌ها و ارزش‌های فرزندتان را شکل می‌دهید که به نوبه خود انتخاب دوستان او را شکل می‌دهد.

به نظر می رسد از آنجایی که نوجوانان و دوستانشان شبیه هم هستند، روی یکدیگر تأثیر می گذارند. اما دلیل اصلی شباهت دوستان این است که نوجوانان نیز مانند بزرگسالان دوستی با افرادی را انتخاب می کنند که شبیه آنها باشد.

روابط محترمانه در الگوبرداری از والدین

شما می توانید با الگوبرداری از رفتار محترمانه و مراقبتی در روابط خود به فرزندتان کمک کنید تا روابط محترمانه را انتخاب و ایجاد کند. اگر خود را در یک رابطه با بی احترامی می بینید، راه های مثبتی را برای مدیریت آن الگوبرداری کنید. به عنوان مثال، با قاطعیت بودن، صحبت کردن با فرد درگیر یا جستجوی کمک حرفه ای.

شما همچنین می توانید با احترام از خود دفاع کنید. این می تواند به سادگی نه گفتن مودبانه به دیگران باشد. برای مثال، “امروز نمی توانم تا دیر وقت کار کنم زیرا قول داده ام در بازی فوتبال فرزندم شرکت کنم این به کودک شما کمک می‌کند تا مهارت‌ها و راه‌های مهم ارتباط با دیگران را بیاموزد.

الکل و سایر داروها

ممکن است نگران این باشید که فرزندتان در زمانی که همسالان خود را با الکل و سایر مواد مخدر می بیند چگونه رفتار خواهد کرد. اما فقط دوستان نیستند که در این زمینه بر نوجوانان تأثیر می گذارند، شما نیز تأثیر دارید.

می توانید سعی کنید با صحبت کردن با کودک در مورد الکل و سایر مواد مخدر، اثرات آنها و خطرات ناشی از آن، کودک خود را از مصرف الکل منصرف کنید.

نحوه استفاده شما از الکل و سایر مواد مخدر نیز بر نگرش و رفتار کودک شما تأثیر می گذارد. بنابراین می توانید الگویی برای عادات ایمن باشید.

سبک زندگی سالم

شما می توانید با خوب غذا خوردن و ورزش منظم، انتخاب های غذایی سالم و فعالیت بدنی سالم را برای فرزندتان الگو سازی کنید. می‌توانید فرزندتان را درگیر سلامت کنید. مثلاً با هم شنا کنید یا برای پیاده ‌روی خانوادگی بروید.

شما همچنین می توانید سعی کنید از اظهار نظر منفی در مورد بدن خود و افراد دیگر نیز جلوگیری کنید. این پیام های مهمی را در مورد تصویر بدن و پذیرش به فرزند شما ارسال می کند.

نگرش به یادگیری

اگر آموزش را جالب و لذت بخش جلوه دهید، احتمال دارد فرزندتان نگرش مثبتی نسبت به مدرسه و یادگیری پیدا کند. به عنوان مثال، می توانید یک زبان یا حرفه مانند بافندگی یا نقاشی را یاد بگیرید. همچنین می توانید در مورد یک موضوع ناآشنا مطالعه کنید.

استفاده از فناوری و الگوبرداری از والدین

استفاده از فناوری پیام‌های قدرتمندی درباره جایگاه فناوری در زندگی خانواده، به فرزندتان می‌فرستد. به عنوان مثال، راه رفتن همیشه با تلفن به فرزند شما این پیام را می دهد که تلفن شما برای شما بسیار مهم است. اما پیمایش در رسانه‌های اجتماعی و سپس رفتن به یک پیاده ‌روی خانوادگی و استفاده نکردن از تلفن (خود مگر در موارد اضطراری) این پیام را ارسال می‌کند که رسانه‌های اجتماعی تنها یکی از گزینه‌های سرگرمی و آرامش شما هستند. در صورتی که بعد از مطالعه این مقاله نیاز به روانشناس داشتید به صفحه اصلی سایت مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.